الجمعة، 18 أكتوبر 2024

08:12 م

منع من الامتحانات ورفض مقابلتهم.. عميدة تجارة القاهرة "تعذّب" الطلاب وأهاليهم

أزمة في جامعة القاهرة

أزمة في جامعة القاهرة

إيمان رزق

A A

حالة من الغضب والاستياء، سيطرت على أكثر من 400 طالب وطالبة بكلية التجارة جامعة القاهرة، بعدما قررت عميدة الكلية، منعهم من أداء امتحان الميدترم، اليوم الأحد، بسبب عدم دفع مصروفات الجامعة، ما يعتبر واقعة غريبة من نوعها وغير قانونية.


منع الامتحان بسبب المصروفات

وقال عدد من الطلاب الذين تواصلوا مع "تليجراف مصر"، إنهم ذهبوا لأداء أول امتحان للميدترم اليوم، ولكنهم فوجئوا بمنعهم من الدخول، بسبب عدم دفع المصاريف الدراسية، وحاولوا التواصل مع عميدة الكلية، ولكنها رفضت وظلت مصممة على قرارها دون التفكير في مستقبل الطلاب.

وروت نسرين رمزي، ولية أمر أحد الطلاب الذي تم منعه من الامتحان، بداية الواقعة، عندما ذهب ابنها اليوم لأداء امتحان مادة المحاسبة، صُدم بمنعه من أداء الامتحان وعندما تسأل عن السبب، قالوا له "مدفعتش المصاريف، وده قرار من عميدة الكلية".

قرار غير قانوني

وتابعت "نسرين" لـ"تليجراف مصر"، أن هذه الواقعة تحدث لأول مرة في جامعة القاهرة، قائلة: "ابني بقالوا 3 سنين في الجامعة، عمر ما نزل قرار بمنع طلاب من أداء الامتحان بسبب المصاريف ده مش قانوني".

وأضافت أن الطلاب وأولياء الأمور قاموا بالتوجه فورا إلى عميدة الكلية لحل الأزمة وامتحان أبنائهم، ولكنها رفضت مقابلتهم نهائيا، ليتوجهوا بعد ذلك إلى مبنى رئيس الجامعة، وقام بمقابلتهم نائب رئيس الجامعة، الذي قام بتهدئتهم بأن الأمور سيتم حلها.

مستقبل 400 طالب 


وقالت ولية أمر الطالب "نائب رئيس الجامعة معرفش يتكلم مع العميدة هو كمان، وطلبوا مننا نقدم ورقة اعتذار علشان الطلاب يمتحنوا المادة في يوم تاني، الطلاب كانوا منهارين وإحنا في رمضان، أحد الآباء كان يبكي لهم حتى يؤدي ابنه الامتحان، لأنه ليس بإمكانه دفع المصاريف حاليا، ولكنهم رفضوا، والطلاب كانوا في حالات انهيار لضياع مستقبلهم".

وتابعت "إزاي ده يحصل في جامعة حكومية، ده مش قانوني، من حقهم يحجبوا النتيجة لكن مش يمنعوا فوق الـ400 طالب من الامتحان، ومش عارفين هيعملوا إيه معاهم في امتحان بكره، مين مسؤول عن اللي بيحصل".

صدمة الطلاب

من جانبه، قال مصطفى الطالب بالفرقة الثالية كلية تجارة، وتم منعه من حضور الامتحان، "أنا كنت رايح الامتحان عادي، ودخلت اللجنة اللي على طول بمتحن فيها كل سنة لأن رقم الجلوس محجوب عني بسبب المصاريف، اتفاجأت بإني مش متسجل في اللجنة أنا وعدد من الطلاب، وقالوا لينا علشان مدفعتوش المصاريف".

وأضاف "مصطفى" لـ"تليجراف مصر"، أن هذه الواقعة لم تحدث من قبل ولم يتم منع طالب من دخول الامتحان نهائيا، لافتا إلى أن الطلاب وأولياء الأمور حاولوا التواصل مع عميدة الكلية ولكنها رفضت.

وتابع "كان في تعنت كبير، والأمن رافض يدخلنا ليها، أولياء الأمور كانوا بيعيطوا ويطلبوا منهم يمتحنونا وهيدفعوا بكره المصاريف ولكن رفضوا، فضلنا ساعة واقفين قدام القبة، لحد ما نائب رئيس الجامعة ادخل وكل اللي كان في همهم إن الزحمة دي تمشي، ولا كأنهم بيتكلموا في مستقبلنا".

وقال: " فضلنا من الساعة 9 للساعة 1، قالوا روحوا امتحنوا هنزل أرقام الجلوس قبل نهاية الامتحان بعشر دقائق، لكن روحنا ملقناش حاجة، ونفس الكلام اتكرر مع طلاب الفرقة الرابعة، نائب الجامعة طلب مننا نمشي، وإن النتيجة بتاعت امتحان الميدترم هتنضاف لامتحان الفاينل، وده مش حاجة حلوة لينا، ولكن استسلمنا ومشينا، ومش عارفين ايه هيحصل في امتحان مادة بكره".

search