السبت، 05 أكتوبر 2024

01:19 م

مدرس يفقد بصره بسبب جملة "لو راجل انزلي" (فيديو)

المجني عليه "محمود"

المجني عليه "محمود"

محمد العبساوي - حبيبة عاشور

A A

شهدت منطقة البساتين في القاهرة، جريمة بشعة، حيث تسبب عاطل في انفجار شبكية العين لمدرس يدعى "محمود.ح" (41 عامًا) في مشاجرة بينهما، ما أدى إلى فقدان بصره.

وقال المجني عليه في بث مباشر لـ"تليجراف مصر": بداية الواقعة أنا كنت في البيت، ومعايا ابني الصغير يبلغ من العمر10 سنوات، كان واقف على الشباك ودلق على بنتي شوية مياه لتحت على سبيل الهزار، فهذا لم يلقى الإعجاب من جارنا، فبدأ يتلفظ عيلهم ألفاظ  بذيئة. 

وأضاف المجني عليه: لقيت بنتي طالعة بتقولي الراجل جارنا شتمني بألفاظ بذيئة بسبب المياه اللي دلقها أحمد عليا، فقمت أبص من الشباك لم أرى إلا المياه أمام باب منزلنا وأن المياه لم تلمس جارنا، وأثناء دخولي لم يصمت جارنا من السب بالألفاظ قائلاً : "مش لقيين اللي يربيهم تربية وسخة" 

لو راجل أنزلي

وتابع: احنا مقيمين في بيت عائلة، فنزلت عند والدتي في الدور الأول، فبدأت أعاتبه أنت بتشتم عليهم ليه، قالي أنت وأولادك  مش محترمين، ولو أنت راجل أنزلي، وكان واقف أمام المنزل بسنجة وشومه، وكرر كلمة لو راجل انزلي.

فقدان البصر

أضاف: الكلمة أستفزتني، وأثناء نزولي لقيت أهلي قفلوا الباب الرئيسي بالمفتاح، فطلعت تاني ووقفت في البلكونة لمتابعة المشكلة، فحدفني بنصف قالب طوب في وشي، وبعدها بدأت أفقد الرؤية، وسمعت صريخ من زوجتي وأمي لوجود دم بيخرج من عيني، وتوجهت لمستشفى قصر العيني ليتم إبلاغي بانفجار القرنية، ولن يمكنني الرؤية بها نهائيًا، وأجريت 3 عمليات داخل المستشفى.

وتابع: بعد خروجي من المستشفى، تعدى علينا في البيت بألفاظ  خارجة، فذهبت لرئيس المباحث وحررت محضرًا آخر في القسم ضده.

القصاص العادل

واختتم حديثه: بعد أن فقدت عيني نهائيًا والثانية أرى بها ضئيلًا، أنا بطالب حاليًا بشغل يناسب الوضع اللي أنا فيه دلوقتي، كما أطالب بالقصاص العادل من التهم.

ومن جانبه قال شقيق المجني عليه لـ"تليجراف مصر" احنا بنشكر رجال المباحث على مجهودهم، وبتمنى إن حق اخويا يرجع، وعينه تخف، وإن المتهمين الهاربين يتم القبض عليهم".

search