السبت، 05 أكتوبر 2024

02:07 م

"عربية فول" تقدّم أفضل "كورس" في إدارة الأعمال

عربة فول ــ أرشيفية

عربة فول ــ أرشيفية

A A

"نموذج يُدرّس في الإدارة من على عربية فول"، هكذا جاءت التعليقات على منشور متداول على موقع "فيسبوك"، لرائد الأعمال أحمد سليمان، يروي خلاله مشهدًا رآه أثناء تناوله وجبة الإفطار، إذ قدّم في سطور ساخرة ترجمة واقعية لمصطلحات في فنون الإدارة، برهنت على نجاح منظومة "عربية الفول".

عربية الفول

يروي سليمان في منشوره، "النهاردا كنت في مدينة نصر الساعة 6 ونص الصبح، قُلت أضرب عصفورين بحجر وأفطر من عربية فول واقعد شوية لحد ما الشركة تفتح الساعة 8".

فول بالزيت الحار

وأضاف رائد الأعمال خلال المنشور "جبت طلب فول بالزيت الحار، جابهولي شخص رقم 1، بس الملح كان زيادة شوية، بعدها بدقيقتين جه ع العربية شخص رقم 2، وواضح أنه هو الليدر لأنه كله وسع ووقف مسك عصاية القِدرة، ومعروف إن اللي يمسك القدرة هو الليدر، عمره لا يتجاوز الـ25 سنة".

وتابع "بص لي وتقريبا حس بحاجة، وقال لي يا هندسة شكلك عاوز تقولي حاجة".

فن الإدارة بالمتابعة والمراقبة

وبرهن سليمان المشهد الأول من الإفطار بمصطلح في علم الإدارة، "فن الإدارة بالمتابعة والمراقبة، “Manage by Monitoring and Control"، إذ أكد خلال منشوره أن هذا المشهد هو أول ما أبهره، قائلًا "دي أول حاجة انبهرت بيها لأني ركزت معاه بعدها، ولاقيته عين على الشغل اللي في إيده، وعين على كل حاجه حواليه، لدرجة إنه خد باله أني بفكر أقول حاجة".

منشور رائد الأعمال أحمد سليمان

إرضاء العميل

وأضاف رائد الأعمال في منشوره "قلت له بصراحة الفول مالح شوية بس تمام وشغّال، حلف إنه ياخذه يظبطه وزوّد فول وطحينة وجابهولي"، مستدلًا على هذا المشهد بمصطلح جديد في الإدارة وهو إرضاء العميل "Customer Satisfaction”.

فول محوّج

وواصل سليمان رواية مشهد الإفطار قائلًا "نده على حد جوه.. (مصطفى)، وهو ده اللي جاب لي الطبق أول مرة، قال له بصوت واطي جدًا بس على مين أنا كمان ركزت معاه جدًا عشان لازم أسمعه، قال له انت اللي محوج الطلب دا؟ وشاور بعينه بس ناحيتي، ليرد مصطفى، آه، قال له أنا كنت متأكد، مش أنا قلت لك يا درش طالما مابتعرفش تحوج.. اعملها بصياعة وإدي الزبون من غير ملح وقول له حط الملح على مزاجك وكأنك جبتها بجميلة؟ قاله من عيني يا معلم معلش".

إدارة مهارات الفريق

واعتبر رائد الأعمال أحمد سليمان أن هذا المشهد هو الأهم، مستندًا في ذلك إلى مصطلح "Coaching"، وكيفية إجراء عملية التكيُّف مع الحلول Solution Adaptation، بإدارة مهارات فريق العمل بمنتهى الاحترافية، مشيرًا إلى أنه يعكف على تعلم تلك المهارة منذ سنوات.

الطريق نحو النجاح

واختتم منشوره قائلًا، "دا واللي زيه أشخاص ناجحين.. صاحيين لشغلهم.. صاحيين لفريقهم.. صاحيين لزباينهم.. ولكل حاجه حواليهم.. فلازم ينجحوا.. عاجلا أو آجلا".

رابط مختصر
The.Agricultural.Bank.of.Egypt

تابعونا على

مواقيت الصلاة حسب التوقيت المحلي لمدينة القاهرة
  • 05:24 AM
    الفجْر
  • 06:51 AM
    الشروق
  • 12:43 PM
    الظُّهْر
  • 04:05 PM
    العَصر
  • 06:35 PM
    المَغرب
  • 07:52 PM
    العِشاء
search