السبت، 05 أكتوبر 2024

03:44 م

وزير الاتصالات: وظائف التكنولوجيا توفر 100 ألف دولار سنويا

 الرئيس عبد الفتاح السيسي

الرئيس عبد الفتاح السيسي

إيمان فكري

A A

أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، ضرورة تعليم الأجيال الجديدة، تكنولوجيا المعلومات، قائلا: "لو ماوقفتوش مع عيالكم علشان تعلموهم التكنولوجيا، فرص إننا نبقى أغنياء هيبقى ضعيف جدا".

وسأل الرئيس السيسي خلال افتتاح إنشاء مركز البيانات والحوسبة السحابية "P1"، وزير الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، الدكتور عمرو طلعت: "عندنا كام في صناعة التعهيد". 

نستهدف 9 مليارات دولار

وقال طلعت: "نستهدف 9 مليارات دولار من التعهيد فقط، الذي يعمل على 3 تخصصات اللي فيه ناس كتير، الشاب الواحد يحصل على 25 إلى 30 ألف دولار سنويا.. ومستوى البرمجة من 50 إلى 60 ألف دولار في السنة، والمستوى الثالث البرامج المدمجة 100 ألف دولار وأكثر في العام الواحد".

وعقب السيسي قائلا: "المجال ده يا جماعة عايز مليون كل سنة، إحنا في مصر بنعمل حاجات كتير أوي، البسطاء ميعرفوش بتتعمل ليه، لكل أسرة عندها أطفال لو كنتوا عايزين تعملوا لأبناءكم وبلدكم حاجة كويسة لازم كمصريين نشغل على ده".

وتابع الرئيس السيسي: “في دول عدد سكانها بسيط لا يتعدى أصابع اليدين وبتعمل في المستوى التالت أكتر من نص مليون، عارفين يعني إيه لما الشاب بيعمل 100 ألف دولار، لو 500 ألف شاب يعملوا 70 مليار دولار”، مضيفا: "أنا مش عايز 9 مليار، أنا عايز نوصل لـ90 مليار من التعهيد".

وافتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم الأحد، مركز البيانات والحوسبة السحابية الحكومية “P1”، بطريق العين  السخنة.

مركز البيانات والحوسبة

وفي عام 2023، وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، بالبدء في إنشاء مركز البيانات والحوسبة السحابية "P1" كأول مـركز يقدم خدمات "تحليل ومعالجة البيانات الضخمة - الذكاء الاصطناعي" في مصـر وشمال أفريقيا طبقاً لأحدث التقنيات العالمية.

ويعد مركز البيانات والحوسبة السحابية الحكومية من المـراكز جوهر التحول الرقمي، وأحد أهم الأعمدة التي يرتكز عليها الاقتصاد العالمي، حاليا.

تضيف مراكز البيانات والحوسبة السحابية، آفاقا جديدة لريادة الأعمال فى جميع المجالات والصناعات، وتسهم في خلق فرص جديدة للجمع بين عدة مجالات في بيئة عمل واحدة، من خلال قدرتها على مشاركة الموارد افتراضيا، وتوفير التقنيات الحديثة لتقديم خدمات أكثر وسعات تخزين مـرنة.

وتم البدء في إنشاء مراكز البيانات لتعزيز الريادة المصـرية إقليمياً ودوليا، وترسيخ مكانة مـصر كممر رقمى لنقل البيانات وقيادة أسواق مـراكز البيانات في الشـرق الأوسط وأفريقيا ارتباطا بموقع مصـر الذى يتوسط العالم.

رابط مختصر
The.Agricultural.Bank.of.Egypt

تابعونا على

مواقيت الصلاة حسب التوقيت المحلي لمدينة القاهرة
  • 05:24 AM
    الفجْر
  • 06:51 AM
    الشروق
  • 12:43 PM
    الظُّهْر
  • 04:05 PM
    العَصر
  • 06:35 PM
    المَغرب
  • 07:52 PM
    العِشاء
search