الجمعة، 20 سبتمبر 2024

12:35 ص

"لازم نلغوص".. انتقادات لـ أمينة شلباية بعد فيديو "إتيكيت أكل الفسيخ"

فيديو إتيكيت أكل الفسيخ

فيديو إتيكيت أكل الفسيخ

انتقد رواد مواقع التواصل الاجتماعي فيديو لخبيرة الإيتكيت أمينة شلباية، نشرته بالتزامن مع الاحتفال بعيد شم النسيم 2024.

أمينة شلباية

وفي الفيديو، نصحت أمينة شلباية، الجمهور بطريقة تناول الفسيخ في عيد شم النسيم 2024، قائلة “مرفوض أغمس الفسيخ.. الفسيخ رائحته بتكون غير طبيعية، فلازم ست البيت تلبس جوانتي بلاستيك وتقطعه بالطريقة اللي عيزاها، وماينفعش نمسكه بإيدينا”.

وتابعت “الأكل يكون بالشوكة وقطع عيش صغيرة من غير غمس، ولو رايحين الجنينة اعملوا ساندويتشات فسيخ ورنجة”.

تعليقات الجمهور

وانهالت التعليقات الساخرة على الفيديو الخاص بأمينة شلباية والتي نشرته عبر صفحتها الشخصية على “فيسبوك”، فمن ضمنها “بصي أنا أخيرا أكلت الفسيخ بعد شوقة من سنين وكنت هاكل الفسيخة بجلدها أول ما شوفتها أصلًا ولو كنت قطعتها في بولة زي ما قلتي كنت هاخلصها وأنا في المطبخ والغلابة اللي عايشين معايا مكانوش هايطولوا حاجة”. 

تعليقات الجمهور 


وتضمنت التعليقات الساخرة أيضا “إحنا نلغي الفيديو دا خالص ونقول إن ريحه الفسيخ تلغي أساسًا أي اتكيت، لأن من الإتيكيت أن الإنسان مايكولش أكل اتحلل، مع احترامي الكامل طبعًا لكل الناس اللي بتحبه” 

تعليقات الجمهور 

وعبّر الجمهور عن مدى حبه لهذه الأكلة المشهورة في شم النسيم، فكان من ضمن التعليقات “الفسيخ مزيكا يعني نرقص عليه براحتنا يا أستاذة أمينة، عمرك شوفتي مزيكا بنرقص لها بشوكة وسكينة”. 

تعليقات الجمهور 

وعلّق آخر مازحًا “أومال بقي لو شوفتيني وأنا بلحس جلد الفسيخ والسلسلة من جوه.. عظمة”، و"الفسيخ لو عرف أنه بيتاكل بالشوكة والسكينة هيتغر علينا يا أستاذة أمينة"، و"حضرتك مشوفتيناش وإحنا بنسرح للفسيخة جلدها بتطلع كما ولدتها أمها ده إحنا بيكون ناقص ناكل العظم بتاعها". 

تعليقات الجمهور 
search