السبت، 05 أكتوبر 2024

04:04 م

19 عامًا من الكفاح.. رحلة المستشار محمد نجيب من مصر إلى الإمارات

المستشار محمد نجيب

المستشار محمد نجيب

قال المستشار القانوني والمحكم الدولي محمد نجيب، رئيس مجلس إدارة “تليجراف مصر”، إن الإمارات هي الدولة رقم واحد عالميا في الاستثمار والاقتصاد.

وأضاف نجيب، أن “الشركات في الإمارات من أكبر الشركات فلو أنت مكنتش محامي على درجة عالية من الكفاءة مش هتعرف تواكب هناك، لأن نظام المحاماة هناك غير نظام المحاماة هنا في مصر”.
وأضاف خلال استضافته في برنامج “آخر النهار”، تقديم الإعلامي تامر أمين عبر فضائية النهار: “تخرجت في كلية الحقوق من جامعة المنوفية 1999 وتعلمت هنا في مصر على يد أساتذة كبار وتدربت هنا وفتحت مكتبي الخاص هنا وسافرت في 2005 لدولة الإمارات لاستكمال المسيرة”.

واستكمل، المحكم الدولي محمد نجيب “لم أجد صعوبات هنا في البداية ولكن شوفت أني هنجح أكتر واشتغل أكتر، ومجال الاستثمار هنا أكبر ومكاتب المحاماة على مستوى أكبر فأنا حبيت أخوض التجربة.. في البداية كان فيه صعوبات زي أي واحد مغترب مكافح والتحقت هناك بمكتب محاماة بدأت فيه كمندوب”.

وتابع “مكانش ينفع أبدأ هناك وأعمل مكتب وأنا معرفش قوانين البلد وطبيعة الشركات والمحاكم، فبدأت السلم من أوله في دبي واتعلمت الشغل الإداري وكنت بوزع الجلسات، بدأتها من الصفر من حيث إدارة المحاكم وإيه أسلوبهم وطريقة تفكيرهم، المادة العلمية كانت عندي والفكر متواجد بعدها أصبحت مستشارا قانونيا ومش أي حد ممكن يكون مستشارا في الإمارات إلا من خلال تدوين اسمه في الديوان وخوض دورات تدريبية”.

وعن بداية عمله، قال المستشار القانوني: “من 2005 إلى 2014 كانت فترة تأسيس، حتى بدأت أخوض تجربة أن يكون ليا مكتب لوحدي ودا كان في 2014 بدل ما كنت فرد في مكتب أنا بقيت صاحب كيان، فأنا مسؤول عن مستشارين ومندوبين”.

مكاتب المحاماة في الإمارات

وتابع “فيه اختلاف كبير بين مكاتب مصر والإمارات لأن المكاتب في مصر بتتعامل مع مصريين فالجميع يجيد اللغة العربية، لكن في الإمارات لازم يكون معاك كل التخصصات وتكون إنسان بروفيشنال ويكون معاك ناس مترجمين متعددي الجنسيات واللغات، ولازم يكون في المكتب استشاري قانوني مدني وجنائي وإدارات وتحكيم وشركات".

وذكر نجيب، أن "المجال هناك صعب ولازم عشان تأخد الخطوة لازم تكون مأسس حالك وإزاي تقدر تواكب الأمر اللي موجود وأنت داخل في بلد فيها أشهر مكاتب وفيها كفاءات عالية وشركات عالمية عشان تيجي لك لازم تكون عرفت وفحصت السيرة الذاتية للمكتب ومستشارينه وهو مؤهل ولا لا؟”.

وأضاف “هناك توجد عقوبات رادعة، حتى لو فيه محامي أخطأ يعاقب فعليك رقابة شديدة، المكاتب هناك مفتوحة ومش متسابة فلازم المحامي أو المستشار هناك يكون مسجل في الديوان ويكون له شهادات معينة وسنين عمل معينة وفي دورات كل سنة ولازم نحضرها إجباري كيان المحاماة هناك كبير”. 

رابط مختصر
The.Agricultural.Bank.of.Egypt

تابعونا على

مواقيت الصلاة حسب التوقيت المحلي لمدينة القاهرة
  • 05:24 AM
    الفجْر
  • 06:51 AM
    الشروق
  • 12:43 PM
    الظُّهْر
  • 04:05 PM
    العَصر
  • 06:35 PM
    المَغرب
  • 07:52 PM
    العِشاء
search