الأحد، 07 يوليو 2024

05:22 ص

"جنايات القاهرة" تنظر محاكمة مضيفة طيران بإنهاء حياة ابنتها عمدا

مضيفة الطيران المتهمة

مضيفة الطيران المتهمة

خلود طارق - محمد رمضان

A A
سفاح التجمع

تنظر محكمة جنايات القاهرة، اليوم الأربعاء، محاكمة مضيفة طيران بتهمة إنهاء حياة ابنتها عمدا، في مايو 2023، بمنطقة الرحاب.

وكشف أمر الإحالة، أنه في مايو من العام الماضي، شرعت المتهمة في إزهاق روح طفلتها "تارا"، عمدًا مع سبق الإصرار والترصد، بأن أعدت لذلك الغرض “حزام شنطة” وقامت بخنق الطفلة، وبعدها أحضرت سكينا وسددت لنفسها ضربة في العنق، مما أسفر عن إصابتها.

وكشف أمر الإحالة، أن المتهمة تعرضت للإغماء بعد تسديد طعنة نافدة في رقبتها، وهرع بها زوجها إلى المستشفى لتلقي العلاج.

اعتراف المتهمة

واعترفت المتهمة، بتفاصيل ارتكاب الواقعة، إذ قالت في التحقيقات: “اللي حصل إنه في سنة 2017، وأنا في دبي، كنت هناك بشتغل مضيفة طيران، فجأة حصلي وقفة روحية حتى أصبحت مستنيرة وبشوف حاجات الناس العاديين مش بيشوفوها، وبتجيلي هواتف بتعلي من طاقتي وأنا بسميها تجليات، لدرجة إن بيجيلي موسى وعيسى وبيقولولي إني مريم العذراء”.

وتابعت المتهمة "طلبوا مني أخدم الناس في الأرض، وأنا عالجت أشخاص كثيرة إنهم يتخلصوا من الوحشة من نفسهم في البيت عندي في الرحاب، وده كان بيكون عندي التجليات والإلهام، والنهار ده (يوم الواقعة) كان فيه شرط، هو إني أخذ بنتي معايا مسبهاش مع باباها، وكان لازم أضحّي بيها في الدنيا في سبيل إنها تعيش الدنيا الثانية اللي أنا رايحالها، وأنا لقيت شنطتي في الأوضة فقررت إني أقصّ الحزام بتاعها وروحت خانقاها بيها، وهي ماتت بشكل هادي جدا ومعايا سكينة صغيرة ضربت بيها نفسي في رقبتي، وبعدها زوجي حاول ينقذني، وأغمى عليا وفوقت وأنا في المستشفى".

search