الأحد، 07 يوليو 2024

03:44 ص

"اتحرش بيا".. الشاب المصفوع من عمرو دياب يطالب بتعويض مليار جنيه

سعد أسامة المصفوع من عمرو دياب

سعد أسامة المصفوع من عمرو دياب

محمد علي

A A
سفاح التجمع

طالب الشاب سعد أسامة، الفنان عمرو دياب الذي صفعه في إحدى الحفلات بالقاهرة الجديدة، بتعويض مادي قدره مليار جنيه، وهذا خلال دعواه المقرر نظر أولى جلساتها 30 يوليو المقبل أمام محكمة جنح التجمع الخامس.

واختصم المحامي حسين المطعني، الفنان عمرو دياب في عريضة الدعوى التي أقامها أمام مكتب  النائب العام إعمالا لنص المادة 27 إجراءات جنائية حيث قيدت محضر إداري رقم 1714 لسنة 12024 فني النائب العام.

صورة من الدعوى المقامة ضد عمرو دياب

عمرو دياب متهم بالتحرش

أوضحت صحيفة الدعوى، أن الضحية سعد أسامة، ابن مركز اسنا محافظة الأقصرـ اتهم الفنان عمرو دياب بالتحرش الجسدي.

وأشارت الدعوى، إلى أن الفنان عمرو دياب، صفع الشاب على وجهه على مرأى ومسمع من الجميع، ما جعله مادة للحديث على صفحات مواقع التواصل الاجتماعي.

وحددت محكمة جنح التجمع الخامس، موعد 30 يوليو المقبل، لنظر أولى جلسات محاكمة الفنان عمرو دياب، لاتهامه بصفع الشاب سعد أسامة، خلال حفل زفاف ابنة رجل أعمال شهير.

أزمة عمرو دياب

وفي وقت سابق، نفى سعد أسامة ما ورد عن الشناوي، موضحًا أنه تقدم ببلاغ رسمي ضد عمرو دياب، قائلًا: "هو ليه بيتكلم بلساني؟..أنا مقولتش إني هتصالح ومش عاوز أتصالح.. أنا عاوز حقي وإن شاء الله هييجي.. لأني طالب حقي بشتى الطرق".

وأضاف الشاب المصفوع من عمرو دياب خلال حديثه مع "تليجراف مصر": "كل شخص بيتكلم على مزاجه أنا عن نفسي واخد قرار مش هرجع فيه.. أنا اللي بمر بيه محدش يعلم بيه إلا ربنا.. وأمي تعبانة وبتموت وحاطين ليها كانيولا ومعلقة محاليل".

وحكى الشاب سعد عن تعرضه للإيذاء النفسي كلما خرج في الشارع، قائلًا: "أمي تعبانة ونزلتها المستشفى للطوارئ.. الممرضة سابتها بتموت وقالت لي استنى اروح أجيب تليفوني من المكتب عشان أتصور معاك.. هو مش انت بتاع عمرو دياب؟".

سعد أسامة المصفوع من عمرو دياب

وتابع سعد أسامة وهو في حالة انهيار: "حتى سواق أوبر شافني سألني هو مش انت اللي اتضربت من عمرو دياب والسوبر ماركت وغيرهم.. أنا مبقتش عارف أمشي في الشارع.. لو أنا كنت محبط قيراط الناس خلتني محبط ومتدمر نفسيًا 24 قيراط.. مش مهم نفسية الواحد ولا الأم اللي بتموت لأ المهم ياخدوا اللقطة".

واختتم حديثه: "في ناس معرفهاش بتقرر إنها تقف تسألني في الشارع هتعمل ايه مع عمرو دياب؟.. طب هو هيديك فلوس؟.. طب انت بما إنك صعيدي هتتصرف معاه ازاي".


 

search