السبت، 06 يوليو 2024

06:32 م

أراقب به الحمام.. أقوال المتهم بجلب تليسكوبات من الخارج (خاص)

صورة تعبيرية

صورة تعبيرية

محمد العبساوي

A A
سفاح التجمع

كشفت التحقيقات التي حصل عليها “تليجراف مصر” تفاصيل جديدة وصادمة بشأن متهم بجلب وحيازة أسلحة نارية وتلوسكوبات من خارج البلاد.

وجاءت أقوال أحد المتهمين كالتالي:

س: ما أسمك؟

ج: “موسی.ر.م.” من مركز المنزلة محافظة الدقهلية عندي 32 سنة شغال نجار. 

س: ما قولك فيما هو منسوب إليك من كونك متهمًا بإحراز أجزاء رئيسية (التلسكوب) مما يستخدم على السلاح الناري، وذلك بدون ترخيص من الجهة المختصة وذلك على النحو المبين بالأوراق؟

ج : محصلش.

س: ما ظروف ضبطك وإحضارك وعرضك علينا؟

ج: أنا كنت راجع من الرياض على خطوط “إير كايرو”، وأنا في مطار القاهرة بعد ما ختمت جواز السفر وأخدت شنطي وقفني مأمور جمرك قال لي “معاك حاجة تتجمرك؟”، قلت له لا فخدني أنا وشنطي وسط الشنط على جهاز “الإكس راي”، فالشخص المعين على الجهاز شاف حاجة على فقال لي إيه دا؟ انت معاك نظارة قلت له لا أنا معايا منظار صغير بتاعي بستخدمه علشان أشوف الطيور في السما، ففي واحدة خلتني أفتح الشنطة وأطلع المنظار من شنطتي وقعدوا يفتشوا في الشنط ملقوش حاجة فبعد كدا سألني قال لي المنظار دا معاك ليه؟ قلت له أنا بستخدمه في البص على الطيور، ممكن اصطاد حاجة وأنا بطيّر الحمام بتاعي، فقبضوا عليّا.

س: متى وأين حدث ذلك؟

ج: النهاردا الموافق 30 يناير 2024 حوالي الساعة 3 صباحًا في صالة 3 وصول بمطار القاهرة الدولي.

س: من كان برفقتك وقتذاك؟

ج: كنت راجع لوحدي.

س: ما سبب تواجدك بالزمان والمكان؟

ج: كنت راجع من الرياض.

س: من هو ملقي القبض عليك؟

 ج: مأمور جمرك وقفني، وبعد كدا وداني على "الإكس راي" عشان أحط الشط عليه وبعد كدا في واحدة فتشت شنطي فمعرفش مين بظبط التي قبض عليّا.

س: وكم عدد الذين برفقته؟

ج: اللي قابلته في الأول دا كان لوحده، وبعد كدا أنا قابلت مأمور جمرك على “الإكس راي” وجت بعد كدا واحدة فتشت شنطتي.

س: هل دار بينك وبين ملقي القبض عليك ثمة حوار؟

ج : أيوة.

س: ما هو مضمون ذلك الحوار؟

ج: بعد ما ختمت جواز السفر وأخدت شنطي وقفني مأمور الجمرك وقال لي معاك حاجة تتجمرك قلت له لا، فأخدني أنا وشنطي وحط الشنط على “الإكس راي”، فالشخص المعين على جهاز “الإكس راي” شاف حاجة على “إكس راي” فقال لي إيه دا إنت معاك نظارة فقلت له لا أنا معايا منظار صغير بتاعي باستخدمه علشان أشوف الطيور في السما، ففي واحدة خلتني أفتح الشنطة وأطلع المنظار من شنطتي وقعدوا يفتشوا في الشنط ملقوش حاجة وبعد كدا فتشوني ذاتي برضو ملقوش حاجة، فبعدها سألني قال لي المنظار دا معاك ليه؟ قلت له دا أنا باستخدمه في البص (النظر) على الطيور ممكن اصطاد حاجة وأنا بطير الحمام بتاعي.

س: وهل وقفت على سبب ضبطك؟

ج: هما قبضوا عليّا عشان المنظار اللي كان في شنطتي.

س: هل القائم بضبطك قام بتفتيشك؟

ج: أيوة فتشوا الشنط وفتشوني ذاتي.

س: وما الذي أسفر عنه ذلك التفتيش؟

 ج: هو فتح شنطتي وفتشها هو وطلع منها المنظار.

ملحوظة: حيث قمنا بفض الحرز رقم 961 م ج، في مواجهة المتهم عقب التأكد من سلامته وصحة الختامة والحرز، وهو عبارة عن علبة كرتونية متوسطة الحجم مستطيلة الشكل زرقاء اللون ومحزمة كليًا بلاصق شفاف اللون ومثبت عليها كارت بيانات مدوّن عليه بيانات الحرز، وبفض الحرز تبيّن أن بداخله ما يلي: منظار خاص ببندقية أسود اللون مدون عليه كلمة جولدن إيجل يابان بالإنجليزية. وبعرض الحرز على المتهم الماثل أقر بملكيته لها دون علمه بكونه محظورًا.

search