الجمعة، 20 سبتمبر 2024

01:19 ص

"سابه ينزف".. المؤبد لـ بائع أنهى حياة "صابر" بعين شمس

المجني عليه

المجني عليه

يوسف نصار

A A

قضت محكمة جنايات القاهرة المنعقدة بالعباسية، اليوم الثلاثاء، بالسجن المؤبد للمتهم بقتل طالب عمدًا بمنطقة عين شمس، بعد خروجه من المدرسة، حيث سدد له طعنات قاتلة في الشارع أثناء خروجه من الامتحانات.

ذكرت تحقيقات النيابة العامة أن المتهم “مصطفى.أ”، 44 سنة، بائع خبز، تخلص من حياة الطالب صابر علاء صابر، 18 سنة، أثناء خروجه من المدرسة في آخر أيام امتحاناته.

طعنات

أضافت التحقيقات أن المتهم تربص بالمجني عليه، على إثر خلاف سابق بينهما منذ شهر أبريل الماضي، تم الصلح بينهما، إلا أنه لم يرتضِ محاولة إنهاء الخلاف، فعقد العزم وأعد سلاحًا أبيض، وسدّد له ثلاث طعنات، استقرت إحداها في قلبه، قاصدًا من ذلك قتله.

المجني عليه

 

ماكنش قصدي أموّته

قال المتهم في اعترافاته “أنا كان قصدي أعوّره بس، ماكنش قصدي أموّته”، وشرحت التحقيقات أنه أمسك بسلاح أبيض، وبخطوات مسرعة اندفع نحو المجني عليه أثناء خروجه من الامتحان، وسدّد له طعنات متفرقة، وتركة ينزف في شارع عبد الهادي خطاب، بمنطقة عين شمس.

صديق الضحية، رأى دماء صاحبه، فانطلق مسرعًا إلى منزل أسرته يصرخ “إلحق يا عم علاء، مصطفى بائع العيش، قتل ابنك صابر"، بعدها توجه المتهم إلى قسم شرطة عين شمس، وسلّم نفسه وأقر بجريمته النكراء.

أضاف المتهم في أقواله أمام وكيل النيابة "أنا شايل مطواة علشان لو حد ثبتني”، وعن تفاصيل الواقعة أوضح “اللي حصل إني كنت واقف على فرشة العيش اللي أنا شغّال عليها، وعدى من قدامي صابر واتنين أصحابه، وشتموني وعملوا لي حركات بوشهم”.

طالب عين شمس المجني عليه

 

شفرة

وأضاف الجاني "صابر كل بيعدي يشتمني ويطلع لي موس (شفرة) من فمه ويستفزني، كلمت والده أكثر من مرة لكن مفيش فايدة، وفي يوم الجريمة، عمل كدا، روحت للناس اللي هو شغال معاهم علشان اشتكي لهم، فقالوا لي ملناش دعوة، وأنا واقف على فرشتي قابلته هو والاتنين اللي معاه بالصدفة في الشارع، وكان واحد فيهم حاطط إيده في جنبه، فروحت مطلّع المطواة ودخلت عليهم، وصابر وقف أمامي وشتمني".

عضني في صدري

وتابع المتهم “ضربته بظهر المطواة على دماغه، فعضني في صدري، وفضلت أهوشه بالمطواة لاقيتها جت فيه وعورته، وأنا قصدي أعمل له تعويرة بسيطة، علشان يبطل يشتمني، وبعد كدا روحت سلمت نفسي في القسم، وقولت لهم على كل حاجة، وماعرفش إنه مات إلا لما هما قالوا لي".

search