الثلاثاء، 17 سبتمبر 2024

09:43 ص

من "أنا جامد لـ بعبع الزمالك".. القصة الكاملة لمناظرة ميدو وعبد الحفيظ

الكورة مع فايق

الكورة مع فايق

محمد فتحى

A A

 حالة من الشد والجذب بين الإعلامي ونجم الزمالك السابق أحمد حسام ميدو ومدير الكرة بالأهلى السابق سيد عبد الحفيظ بعد عرض الإعلامى إبراهيم فايق إجراء مناظرة بينهما عبر برنامجه "الكورة مع فايق" المذاع عبر شاشة "mbc مصر 2"، 

بداية التصريحات 

فى البداية حل سيد عبد الحفيظ، رفقه أحمد عفيفي، ضيفين على الإعلامي إبراهيم فايق خلال فقرة “المواجهة” ضمن حلقة مساء السبت الماضي وعلق سيد عبد الحفيظ على تهديد مجلس إدارة الزمالك بعدم خوض لقاء القمة ومباريات الدور الثاني من الدوري، حتى تلعب الفرق المتنافسة مبارياتها المؤجلة.

وأكد سيد عبد الحفيظ خلال تصريحاته، أن انسحاب الزمالك في الوقت الحالي قرار غير مفهوم، وطلبات الزمالك في البيان مش مفهومة، معقبًا "من حق كل فريق أن يدافع عن حقوقه ولكن الزمالك هو أول من كسر موضوع المؤجلات، لعب مع سموحة وفيوتشر والبنك الأهلي والمصري، بالدور الأول والثاني، فكيف يطالب بأمور هو نفسه فعلها من قبل".

كما قال مدير الكرة السابق بالأهلى موجها كلامه لعفيفى” "الزمالك بيحاسبني لأني فريق جامد إذن “أنا جامد”"، ليرد عليه عفيفي: "أنت بتختلق نظرية المؤامرة أنا أتحدث عن حقائق تاريخية”.

رد أحمد حسام ميدو

ومن جانبه، رد أحمد حسام ميدو، ن على تصريحات عبد الحفيظ، عبر برنامجه "الريمونتادا" المذاع عبر قناة المحور، وقال ميدو "هو يعني إيه رياضة؟ يعني منافسة حقيقية وتكافؤ فرص يعني عدالة، يعني إديني حقي وإديني فرصة عادلة إني أنافس معاك، واطلع قول إن إنت جامد ماشي ياعم إنت جامد بس جامد على مين؟".

وتابع ميدو "على ناس بتدفع لها فلوسها بعد سنة من نهاية الموسم، على ناس كل سنتين ثلاثة تروح ضارب لهم مجلس إدارة وتمشيهم ومعين لهم لجنة معينة بعد كدة مجلس منتخب بعد كدة تشيل المجلس المنتخب، وليه إنت لما أنت جامد لما الناس اللي حواليك بتشم نفسها إنت بتقلق وبتخاف وبتترعب؟ الجامد مبيهموش لأن هو كده كده جامد، بالعكس بيكون عايزهم جامدين عشان يثبت للعالم كله إنه جامد بحق وحقيقي".

وأضاف ميدو عبر تصريحاته "أنت بتقول أنك قوي وجامد، إدي فرصة للمنافسين إنها تكسب فلوس وتنافسهم ثم تحكم قوتك ولا أنت خايف، الزمالك بعبع وهو بنص رجل بيعرف يكسب بطولات، ومن عامين حصل على 80% من البطولات في كرة القدم والألعاب الجماعية، الزمالك لما بيقف على رجليه الاثنين محدش بيعرف يقف قدامه".

وتابع ميدو "زمن السكوت انتهى خلاص، والرياضة معناها تكافؤ الفرص بين جميع المنافسين، وأنا أسعد واحد في العالم بقرار الزمالك بعدم خوض مباراة القمة ضد الأهلي، والزمالك كبير ويقدر يجيب حق الأندية اللي حواليه، كل أندية مصر كسبانة من قرار نادي الزمالك بعدم خوض لقاء الأهلي في القمة".

دعوة لمناظرة

وعقب تصريحات أحمد حسام ميدو، ردًا على تصريحات سيد عبد الحفيظ، وجه الإعلامي الرياضي إبراهيم فايق، دعوة للكابتن أحمد حسام ميدو، عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "إكس".

وكتب إبراهيم فايق في تغريدة له “‏عطفا على كلام ميدو في برنامجه وأنه كان يتمنى مواجهة سيد عبدالحفيظ، ‏الدعوة مفتوحة لهما للمواجهة على الهواء مباشرة في الكورة مع فايق”.

 القيعي يدخل على الخط 

وفي سياق متصل، علق رئيس شركة الكرة بالأهلي عدلي القيعي،، في تصريحات له عبر قناة "الأهلي"، على تصريحات ميدو بخصوص جملة "أنا جامد"، إشارة إلى الأهلي، من تصريحات عبد الحفيظ مع إبراهيم فايق.

وقال عدلي القيعي "أه أنا جامد بس بتقاليدي وقوتي ونظامي وقيمي وخططي، وإني عندي تداول ناعم بين المتنافسين على قيادة النادي الأهلي ومحدش بيغل على حد ولا حد عاوز يفشل حد، ولكن في استقرار والكل بيدعم كله مهما كانت درجة المنافسة".

وتابع "المدهش والمضحك أن الذي كان يعترف ويروج ويدعو ويقول اعملو زي الأهلي، ليه مبنعملش زي الأهلي، دلوقتي بيقول هو مش أنت جامد طب ماتسبني أكسب فلوس، هل أنا ماسكك؟ ولا أسيبك تكسب فلوس إزاي، أنا بكسب فلوس لإني بعمل الباقات، كل يوم والتاني بعمل حاجه تجيب لي فلوس، وأنت بنفسك قولت كده في وقت سابق".

search