الخميس، 19 سبتمبر 2024

06:18 ص

"التعليم" تكذّب مفجّر أزمة "فلاشة الكيمياء": "النسخة النهائية سرية"

وزارة التربية والتعليم

وزارة التربية والتعليم

إيمان فكري

A A

رد مصدر مسؤول بوزارة التربية والتعليم والتعليم الفني، على ادعاء مدرس الكيمياء محمد عارف، بعرض “فلاش ميموري” عليها أسئلة امتحان الكيمياء خلال شهر مارس الماضي، قائلا: “ادعاء كاذب”.

وأضاف المصدر في تصريحات لـ"تليجراف مصر"، أن إجراءات وضع أسئلة امتحانات الثانوية العامة بدأ في شهر مايو الماضي.

بنوك الأسئلة

وأوضح أن هناك سلسلة إجراءات لسحب الأسئلة من بنوك الأسئلة ووضع عدد من النسخ المتعلقة بكل امتحان ولا تكون اللجنة التي تراجع الأسئلة عقب سحبها من بنوك الأسئلة على علم بالنسخة النهائية التي يتم اختيارها في المطبعة.

كما أكد أن الأمر يكون محاطًا بإجراءات مشدّدة لضمان الحفاظ على سرية النسخة النهائية لكل امتحان.

وشدد المصدر، أن الوزارة ستتخذ كافة الإجراءات القانونية الرسمية ضد المعلم لادعاءاته الكاذبة وإحداث حالة بلبلة وتشكيك في منظومة الامتحانات.

مدرس “فلاشة الكيمياء” 

وكشف مدرس الكيمياء، محمد عارف، الذي فجّر أزمة بيع امتحان الكيمياء 2024 قبل أشهر من امتحانات الثانوية العامة، تفاصيل الواقعة لـ"تليجراف مصر"، مؤكدًا أن “فلاشة الأسئلة” تم عرضها عليه في شهر رمضان الماضي لكنه رفض.

وقال عارف، إن هناك شخصًا تواصل معه يزعم أنه يعمل في وزارة التربية والتعليم، في شهر مارس الماضي، وقال له إنه يُدعى “ي.أ.” ويعمل بمركز تطوير المناهج بوزارة التربية والتعليم، وعرض عليه “فلاشة” تحتوي على 200 سؤال لأسئلة امتحان الكيمياء 2024، نظير مبلغ مادي كبير، في مقابل أن يروّج لنفسه على مواقع التواصل الاجتماعي بأن مراجعته النهائية تحتوي على أسئلة الامتحان.

تغيير أرقام الأسئلة

وأكد لـ"تليجراف مصر"، أنه سأله وقتها “لماذا أنا”، فقال له "لأنك مجتهد ولك طلاب كتير"، موضحًا: "قال لي إن اللي هيحصل نفس اللي حصل في امتحان الفيزياء السنة اللي فاتت، ولكن أكد عليّ أن أغيّر أرقام الأسئلة في مراجعتي، حتى لا أقع في نفس مشكلة مسرّب امتحان الفيزياء 2023.

وأضاف أن هذا الشخص كان يرسل له جميع كتب الوزارة بعد طباعتها فورًا، قائلا: “لما سألته ليه كدا وإشمعنى الكيمياء، قال له "علشان الكيمياء كانت صعبة السنة اللي فاتت، وعاوزين نفرّح الطلاب، خلي الشعب يفرح وأنا أستفيد وأنت تستفيد، والفلوس هتروح لمصر وتطوير  التعليم".

وتابع "أنا اتخضيت، قال لي إحنا بندي الامتحان لأكتر من حد، لكن اللي اتمسك في الكيمياء كان غبي، ونزّل الأسئلة بنفس الأرقام، قال لي فكّر وهكلمك تاني، هندي لأكتر من مدرس في أكتر من محافظة، مكنتش عارف أعمل إيه وخايف، لكن في حد قال لي هات آخره، فكّرت الحقيقة آخدها منه وأحطها في مراجعاتي، وقلت لو جت هكسب ثقة الطلاب.. ولو ماجتش مش خسران حاجة، وقلت كدا هتشهر لكن فكرت إن لو اتشهرت كدا الفلوس هتبقى مبنية على حرام".

بين نارين

وأضاف عارف "كنت بين نارين، نار الفضول، وإنه حرام، قعدت فترة بفكر وهو بيزن عليا بطريقة مريبة، وكل لما الوزارة كانت تنزّل كتاب يبعتهولي، واتفقنا نتقابل لكن اتأخر عليا مشيت روحت حصة جه ليا رفضت أقابله وقفلت الباب، وبعد الامتحان لقيت مدرسين فعلا منزلين إسكرينات ونفس الدعايا اللي كان طلبها مني، وإن الامتحان من توقعاتهم، وأنا مستعد أساعد وأقول كل اللي معايا، ومعايا رقم الراجل واسمه واسكرينات بكلامه".

وأكد أنه قال له إن نظام التعليم سيتغيّر والفيزياء والكيمياء والأحياء ستكون مادة واحدة فقط، وأضاف: “وراني كارنيه ليه يفيد بإنه شغّال في الوزراة، وجاهز لأي حاجة ومعايا ما يثبت ذلك”.

search