الإثنين، 09 سبتمبر 2024

10:50 ص

مفجّر أزمة فلاشة الكيمياء: الوزارة كذبتني دون أن تتواصل معي

مدرس الكيمياء، محمد سامي

مدرس الكيمياء، محمد سامي

إيمان فكري

A A

علّق مدرس الكيمياء، محمد سامي، على تكذيب وزارة التربية والتعليم، له في ادعائه تسريب امتحان الكيمياء للثانوية العامة قبل أشهر من موعد دخول الطلاب اللجان الأسبوع الماضي.

انهيار مدرس الكيمياء

وقال عارف، في تصريحات لـ"تليجراف مصر"، “كذبوني من غير ما حد يكلمني من الوزارة ولا يسألني ولا تحقق معي أصلًا”.

وأضاف باكيا، “أنا معمول حملات ضدي على مواقع التواصل الاجتماعي، بتتهمني بشرفي، وإني عاوز شو وبكذب، محدش حاول يسألني وياخد التفاصيل اللي معايا، ولا رقم تليفون الراجل اللي شغال في الوزارة، ولا الاسكرينات اللي معايا”.

وأكد أنه قبل ظهوره في بث مباشر بالأمس، لكي يحكي تفاصيل الواقعة، قام بالاتصال بمركز الشكاوي، ولكنهم قالوا له: “لازم ولي أمر أو طالب هما اللي يحرروا الشكوى”، وختم كلامه باكيا: “ليه محدش كلمني وسألني الأول أنا مش بكذب وكل اللي قلته حصل”.

بيع امتحان الكيمياء

وأثار بث مباشر على "فيسبوك" لمدرس الكيمياء محمد عارف، ضجة كبيرة على منصات التواصل الاجتماعي، بعد زعمه أن "امتحان الكيمياء تم بيعه لبعض المدرسين قبل شهور".

وكشف مدرس الكيمياء، محمد عارف، الذي فجّر أزمة بيع امتحان الكيمياء 2024 قبل أشهر من امتحانات الثانوية العامة، تفاصيل الواقعة لـ"تليجراف مصر"، مؤكدا أن “فلاشة الأسئلة” تم عرضها عليه في شهر رمضان الماضي ولكنه رفض.

وقال “عارف”، إن هناك شخصا تواصل معه يزعم أنه يعمل في وزارة التربية و التعليم، في شهر مارس الماضي، وقال له إنه يدعى “ي.أ.” ويعمل بمركز تطوير المناهج بوزارة التربية و التعليم، وعرض عليه “فلاشة” تحتوي على 200 سؤال لأسئلة امتحان الكيمياء 2024، بمقابل مادي كبير، في مقابل يروّج لنفسه على مواقع التواصل الاجتماعي بأن مراجعته النهائية تحتوي على أسئلة الامتحان.

وأكد لـ"تليجراف مصر"، أنه سأله وقتها “لماذا أنا”، فقال له لأنك مجتهد ولك طلاب كتير، موضحا: "قال لي إن اللي هيحصل نفس اللي حصل في امتحان الفيزياء السنة اللي فاتت، ولكن أكد عليّ أن أغيّر أرقام الأسئلة في مراجعتي، حتى لا أقع في نفس مشكلة مسرّب امتحان الفيزياء 2023.

وأضاف أن هذا الشخص كان يرسل له جميع كتب الوزارة بعد طباعتها فورا، قائلا: “لما سألته ليه كده واشمعنا الكيمياء، قاله علشان الكيمياء كانت صعبة السنة اللي فاتت، وعايزين نفرّح الطلاب، خلي الشعب يفرح وأنا أستفيد وأنت تستفيد، والفلوس هتروح لمصر وتطوير  التعليم".

وتابع "أنا اتخضيت، قالي إحنا بندي الامتحان لأكتر من حد، لكن اللي اتمسك في الكيمياء كان غبي، ونزّل الأسئلة بنفس الأرقام، قالي فكّر وهكلمك تاني، هندي لأكتر من مدرس في أكتر من محافظة، مكنتش عارف أعمل إيه وخايف، لكن في حد قالي هات آخره، فكّرت الحقيقة أخدها منه وأحطها في مراجعاتي، وقولت لو جت هكسب ثقة الطلاب مجتش مش خسران حاجة، وقلت كده هتشهر لكن فكرت إن لو اتشهرت كده الفلوس هتبقى مبنية على حرام".

التعليم ترد

ورد مصدر مسؤول بوزارة التربية والتعليم والتعليم الفني، على ادعاء مدرس الكيمياء محمد عارف، بعرض “فلاش ميموري” عليها أسئلة امتحان الكيمياء خلال شهر مارس الماضي، قائلا: “ادعاء كاذب”.

وأضاف المصدر في تصريحات لـ"تليجراف مصر"، أن إجراءات وضع أسئلة امتحانات الثانوية العامة بدأ في شهر مايو الماضي.

بنوك الأسئلة

وأوضح أن هناك سلسلة إجراءات لسحب الأسئلة من بنوك الأسئلة ووضع عدد من النسخ المتعلقة بكل امتحان ولا تكون اللجنة التي تراجع الأسئلة عقب سحبها من بنوك الأسئلة على علم بالنسخة النهائية التي يتم اختيارها في المطبعة.

كما أكد أن الأمر يكون محاطًا بإجراءات مشدّدة لضمان الحفاظ على سرية النسخة النهائية لكل امتحان.

إجراءات قانونية ضد المدرس

وشدد المصدر، أن الوزارة ستتخذ كافة الإجراءات القانونية الرسمية ضد المعلم لادعاءاته الكاذبة وإحداث حالة بلبلة وتشكيك في منظومة الامتحانات.

search