الخميس، 19 سبتمبر 2024

11:46 م

إكرامي لـ رمضان صبحي: “مش هتكون كبش فدا”

رمضان صبحي - شريف إكرامي

رمضان صبحي - شريف إكرامي

محمد علي

A A

وجه شريف إكرامي حارس مرمى فريق بيراميدز، رسالة لزميله رمضان صبحي، عقب إلغاء قرار الإيقاف ضده من قبل لجنة مكافحة المنشطات، والإقرار بأحقيته في المشاركة بالمباريات الرسمية خلال الفترة المقبلة. 

نشر إكرامي عبر حسابه على منصة “X”: “من أول يوم قولتلك مش هتكون كبش فدا، ومش هتكون كبش فدا للعشوائية والتخبط و الجهل باللوائح، ومش هتكون كبش فدا للمسؤولين الهواة”.

“اللي غلط هيتحاسب”

أكمل: "المسؤولين غير مسؤولين و غير مؤهلين، أنت مكمل يا رمضان وهتكمل في طريقك، لأن اللي ربنا سانده محدش هيقدر عليه".

اختتم: “و عشان للأسف في الدنيا مش كل اللي بيغلط بيتحاسب، بس المره دي، كل اللي غلط هيتحاسب، مبروك ظهور الحقيقة يا حدوتة”. 

رسالة شريف إكرامي لرمضان صبحي 

مفاجأة مدوية في نتائج تحليل المنشطات لرمضان صبحي

تلقت المنظمة المصرية لمكافحة المنشطات، مساء أمس الثلاثاء، قرار لجنة الاستماع بالمنظمة المصرية لمكافحة المنشطات في قضية اللاعب رمضان صبحي، بشأن ارتكابه مخالفتين بموجب المادة 2.2 و2.5 من القواعد المصرية لمكافحة المنشطات.

وجاءت المخالفتان بسبب استخدام أو محاولة استخدام وسيلة محظورة، والتلاعب أو محاولة التلاعب بأي جانب من عملية الكشف عن المنشطات، وذلك بناء على تقرير معمل برشلونة والذي نص على "اكتشاف غير نمطي".

وذكرت اللجنة أن قرار المنظمة بفرض الإيقاف المؤقت الإجباري على اللاعب كان موافقا للقواعد المنصوص عليها في القواعد المصرية لمكافحة المنشطات.

وقررت اللجنة بالأغلبية، عدم فرض عقوبة على اللاعب، والرفع الفوري للإيقاف المؤقت الإجباري المفروض على اللاعب.

وبدورها أخطرت المنظمة المصرية لمكافحة المنشطات جميع الأطراف المعنية بهذا القرار.

search