الجمعة، 20 سبتمبر 2024

01:34 ص

عارفة عبد الرسول عن أزمة أكل "قطط وكلاب": "الفقر وقعني في الغلط"

عارفة عبد الرسول

عارفة عبد الرسول

شيماء رستم

A A

بررت الفنانة عارفة عبد الرسول، رأيها الذي ضمنته في منشور على حسابها بموقع فيسبوك، وقالت فيه إنها لا ترى ما يمنع أكل “القطط والكلاب”، بأنها لم تكن تعرف ملابسات القصة المتداولة والمرتبطة بحساب تواصل اجتماعي يظهر فيه صور لقتل قطط وسلقها. 

كانت قالت عبد الرسول في منشورها، إن طبيعة العالم الاختلاف، فهناك من “يعبد البقر” فيما يأكلها أخرون، وبشأن القطط والكلاب، فربما ما يزعج الناس بشأن أكلها هو “طريقة الذبح فقط”، على حد تعبيرها، الأمر الذي عرضها لهجوم كبير على مواقع التواصل الاجتماعي، ومن إعلاميين أيضا.

وقالت  عبد الرسول في تصريح خاص لـ"تليجراف مصر"، إنها كتبت رأيها اعتقادا منها أن رواد مواقع التواصل يطالبون بإعدام الشخص الذي ظهر في الفيديو بسبب أنه أكل قطة، واعتقدت أنا أنه يفعل ذلك لأنه لم يجد حلا غيره"، موضحة، "افتكرته بيعمل كده علشان فقير أو جعان، معرفش إنه كان بيعذبها".

أضافت، "أنا مش بتكلم في الحلال والحرام،  أصلا ماكنتش أعرف إن أكل القطط والكلاب حرام أصلا، افتكرته واحد فقير أكل قطة علشان جعان، وفي الحروب بناكل كل حاجة، وده شيء حتى في الدين حلال، فأنا كنت فاهمة الموضوع غلط".

تابعت، "أنا اتسرعت ورفضت أمسح المنشور لأنه طالما كتبت حاجة اتحمل مسئوليتها، وعملت لكل الناس تعبير (القلب)، مش زعلانة من حد، وضحكت وأنا برد على تعليق بقوله فيه (كنت فاكرة إن أكل القطط عادي)، لقيتها بتقول وكمان بتقولي عادي!".

منشور عارفة عبد الرسول

كانت كتبت عارفة عبد الرسول في منشورها المثير للجدل، "فيه ناس بتعبد البقر وإحنا بناكله، وفيه دول مانعة صيد الحمام وبرضه بناكله، وفيه النهاردة لحم أسد بيتباع بالشيء الفلاني، وفيه دول بتاكل كلاب وإحنا بناكل الخروف، وفيه معبد للفيران وإحنا بنسمها، وفيه ناس كتير ما داقوش اللحمة من سنين".

أضافت، "أنا شايفة إنه يعني مفيهاش حاجة لو أي حد أكل أي حيوان طالما مش حرام، مع اعتذاري الشديد لمحبي القطط والكلاب، أنا مشفتش الفيديو وجايز طريقة الدبح هي اللي وجعتنا، مجرد وجهة نظر".

المنشور جاء ضمن تداول فيديو على نطاق واسع لحساب على موقع فيسبوك يحمل اسم “أبو نوح”، ويظهر فيه تعذيب قطط وقتلها وشنقها.

وأكد مصدر أمنى أنه يتم فحص الحساب والتأكد من حقيقة الوقائع، لاتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة حيالها، وفى حالة صحتها سيتم القبض على المتهم، وتقديمه لجهات التحقيق.

عارفة تتراجع

بعد ترعضها لانتقاد حاد وهجوم شديد اللهجة، عادت عبد الرسول لتصحيح الأمر في منشور جديد جاء فيه، "بعد خراب مالطة فهمت ليه الناس هاجمتني كده، معرفش إن الراجل بيعمل كده في القطط، أنا افتكرت إن فيه واحد بياكل قطط والناس زعلانة، حقهم طبعا بس الفقر ممكن يعمل حاجات ما تخطرش على بالنا، حقكم عليا، بس معرفش أمسح بوست أنا كتبته بحس إنها مش شجاعة، قولت أوضح".

خيري رمضان وعارفة عبد الرسول

واليوم، هاجم الإعلامي خيري رمضان، عارفة عبد الرسول خلال برنامج “مع خيري”، المذاع عبر قناة المحور، بقوله “يا أستاذة عارفة مش بناكل قطط وكلاب في دينا، مينفعش تلعبي في المنطقة دي”.

search