الخميس، 19 سبتمبر 2024

04:27 ص

فريدة سيف النصر عن قرار الاعتزال: "حسيت بالإهانة والكسرة"

فريدة سيف النصر

فريدة سيف النصر

شيماء رستم

A A

أكدت الفنانة فريدة سيف النصر، أن سبب تفكيرها في الاعتزال، يرجع إلى ما حدث معها في مسلسل “العتاولة” بحذف مشاهدها في الحلقات الأخيرة دون علمها.

سبب قرار اعتزال فريدة سيف النصر

وقالت فريدة سيف النصر في تصريحات خاصة لـ“تليجراف مصر”، "أنا قولت الكلمة في البرنامج مع إدوارد كده بالظبط اتهنت وبفكر في الاعتزال، عشان أنا اتكسرت فرحتي بنجاحي في المسلسل، الكل بيتكلم على “سترة” لحد النهاردة، بس مش عارفة أفرح بنجاحي بسبب إللي أتعرضت ليه".

وتابعت سيف النصر "أنها كانت من المفترض أن تكون متواجدة بالحلقات الأخيرة، من المسلسل لكنها فوجئت عنذ ذهابها للموقع التصوير أنهم أبلغوها بشكل لا يليق أن مشاهدها انتهت، قائلة “أنا يجيلي مساعد إنتاج وأنا جاية اللوكيشن عشان أصور، يقولي مافيش شغل ليكي خلاص؟!”.

 وقالت إنها إنسانة قبل أن تكون فنانة، مثل كل الأمهات والنساء المصريات، مؤكدة أنها لم تلحق الظلم بشخص من قبل لكن لا تعلم لماذا حدث معها كل هذا الظلم، وبدون سبب، مضيفة أن المخرج أحمد خالد موسى شخص طيب وجميل، وكان دائما يقول في كل مشهد لها بموقع التصوير “فريدة كلتكم”، و يقوم بالتصفيق لي “معرفش اتغير من ناحيتي ليه”.

كواليس 

وأضافت “أنا زعلانة عشان بحبهم كلهم، أنا أول مرة أوافق أصور عمل كله برا مصر لأن كنت حاسة إن وسط عيلتي، مي كساب الجدعنة، وزينة حبوبة وكل البنات، والسقا يقولي مافيش أعمل متفرجش ليكي عليه ويمدح فيا، وباسم سمرة ما فيش لقاء إلا أما يجيب اسمي، كلهم حبايبي”.

وأكدت أن المخرج أحمد خالد موسى، كان يجعلها تكتب بعض المشاهد معه ويساعدها بها، وكان في كيمياء بينهما قائلة “أنا اتحسدت علاقتي بأحمد خالد موسى”.

 سيف النصر “تاريخي كبير”

وقالت فريدة سيف النصر “أنا عندي تاريخ كبير، وأنيس منصور كتب عني مقال بعنوان “مولد نجمة”، لكن عمري ما اتعاملت بالمنطق ده، أنا محسدوة من ساعة المسلسل، وكل شوية أتعب، وأنا اشتغلت مع نجوم كبار وطول عمري حبيبة الكل لكن ليه يحصل معايا كده، ويحذفوا مشاهدي والمعاملة تتغير، ومش موجودة بالجزء الثاني زي ما اتقال في البرنامج مع عمرو أديب لما قال انتظروا المفاجأة، المفاجأة أنهم شالوني خالص”.

 واختتمت فريدة سيف النصر حديثها بالقول “قلت أنا بفكر في الاعتزال أما حسيت بالإهانة لفني ولحبي للناس ولعدم تقديري أنا وموهبتي، لكن أنا معتزلتش بس لو متقدرتش يبقي الاعتزال أفضل”.

search