الخميس، 19 سبتمبر 2024

04:35 ص

سمية الخشاب لطلاب الثانوية: روقوا.. الشغل ملوش علاقة بالشهادة

سمية الخشاب

سمية الخشاب

هناء سلامة

A A

علقت الفنانة سمية الخشاب على نتيجة الثانوية العامة 2024، والتي تم إعلانها اليوم الثلاثاء خلال مؤتمر صحفي لوزير التربية والتعليم محمد عبد اللطيف.

وقالت الخشاب عبر حسابها الرسمي على موقع "إكس": "روقوا وانبسطوا محدش واخد منها حاجة، هتنجحوا وتتخرجوا وهتلاقوا نفسكم بتشتغلوا في مجال تاني خالص ملوش علاقة بشهادتكم عشان كدا بقولكم ما تزعلوش على أي حاجة وربنا يوفقكوا".

 

سمية الخشاب

أضافت سمية الخشاب: “مبروك ياحبايبي النجاح وربنا يفرحكم واللي منجحش السنة دي تتعوض السنة الجاية، ركزوا وهتنجحوا وهفضل أقولكم مش نهايه العالم إنك ماتوفقتش السنة دي انتوا لسه صغيرين وقدامكم المستقبل.. أهم حاجة التركيز.. بحبكم أوي”.

وهذه ليست المرة الأولى التي تتحدث فيها سمية الخشاب عن رأيها في التعليم، إذ سبق وأن قالت: "التعليم موهبة مش مهارة، وعلشان كدا دايمًا أقول لكم ارضوا بأي نتيجة، علشان أكيد جواكوا موهبة هتطلعوها".

 

مسلسل "بـ100 رجل"

ويشار إلى أن آخر أعمال سمية خشاب، مسلسل "بـ100 رجل"، الذي يشارك في بطولته نخبة من نجوم الفن، أبرزهم: محمد رضوان، ومحمود عبد المغني، وهالة فاخر، وأحمد عزمي، وهو تأليف محمود حمدان وإخراج إبرام نشأت.

أحداث مسلسل “بـ 100 راجل”

تدور أحداث مسلسل “ب100 راجل” حول غالية أبو الدهب والتي تؤدي دورها الفنانة سمية الخشاب، والتي تعمل كسائقة ميكروباص، وتواجه الصعوبات في مجتمع ذكوري، لكن تتبدل حياتها رأسًا على عقب فجأة بسبب حادثة قتل، وتتعرض إلى الدخول للسجن بعد مرورها بالعديد من الأزمات.


 

search