الخميس، 19 سبتمبر 2024

06:17 ص

أولياء أمور عن تغيير نظام الثانوية العامة: "كفاية تجارب"

طلاب الثانوية العامة

طلاب الثانوية العامة

محمد لطفي أبوعقيل - هدير يوسف

A A

علق بعض أولياء الأمور على الأخبار المنتشرة بشأن تغيير نظام الثانوية العامة، إذ وصفه البعض بمزيد من الحيرة لطلاب المرحلة.

ويقول أحمد عبدالجبار، أحد أولياء الأمور: “ابني لسة مخلص 3 إعدادي ومش عارف يدخل ثانوية عامة ولا لأ بعد الكلام المنتشر على تغيير النظام وحذف المواد”.

ويضيف والد الطالب علي لـ"تليجراف مصر": “الشباب مش ناقص توهان ومحتاجين توجيه مش تغيير وتجرب فيهم زي اللي حصل لما أضافوا التابلت”.

وترى أسماء صلاح، والدة إحدى الطالبات، أن كثرة الشائعات عن تغيير النظام الجديد والتعديل على المواد يلعب بأعصاب الطلاب.

وتابعت لـ"تليجراف مصر": “بنتي خايفة من التغيرات اللي هتحصل في المستقبل بالنسبة للنظام الجديد، بس هي من كتر التوتر مش عارفة تاخد قرار بإنها تدخل ثانوية عامة أو لا”.

ويضيف إبراهيم خالد، طالب بالصف الأول الثانوي لـ"تليجراف مصر"، “إحنا مش حمل تجارب كل اللي إحنا محتاجينه بس أنهم يوقفوا الغش، ونفسنا في مناهج تعلمنا بجد”.

ويعقد رئيس مجلس الوزراء، مصطفى مدبولي، ووزير التربية والتعليم والتعليم الفني محمد عبداللطيف، اليوم الأربعاء، مؤتمرًا صحفيًا للإعلان عن حلول للتحديات التي تواجه منظومة التعليم قبل الجامعي.

وأفادت “إكسترا نيوز”، في نبأ عاجل لها، بأنه سيتم الإعلان عن حلول جذرية لإنهاء مشكلة كثافة الطلاب في الفصول.

ولفتت إلى موافقة المجلس الأعلى للتعليم قبل الجامعي، على إعادة هيكلة منظومة الثانوية العامة وفقًا للنظم العالمية، وتقليل عدد المواد، موضحا أنه من المقرر أن يتم طرح أفكار لمواكبة التعليم لاحتياجات سوق العمل.

search