الخميس، 19 سبتمبر 2024

05:41 م

والد أنغام: "مفيش خلاف بيني وبينها وتستحق لقب صوت مصر"

أنغام

أنغام

شيماء رستم

A A

نفى الموسيقار محمد علي سليمان، والد المطربة أنغام، وجود خلاف بينه وبين ابنته، مؤكدا أنها تستحق لقب صوت مصر.

أنغام ووالدها

وقال الموسيقار محمد علي سليمان، خلال مداخلة هاتفية لبرنامج "تفاصيل" مع الإعلامية نهال طايل، إن ابنته فخر له ولأسرتها، فهي تعمل على نفسها وتطور من شخصيتها ونشيطة ومثابرة، موضحاً أنها تفكر في عملها ولا يشغلها سوى أبناءها وعملها.

وتابع: "أنا فخور بكل أولادي وخاصة أنغام فهي مجتهدة ومفيش حاجة تقدر تشغلها غير فنها وأولادها وهي نجمة مشهورة وأنا فخور بيها وكل الناس بتحبها".

وأشار إلى أن ما يميز أنغام عن باقي أبنائه كونها عطوفة للغاية وخاصة مع والدتها، فهي حالة خاصة ومفكرة وتستعمل قلبها وعقلها بشكل منتظم لذلك فهي متزنة وملتزمة، وأدعي لها في كل وقت أن يزيدها الله من النجاح.

وأوضح محمد علي سليمان، أن ما نشر على لسان الصحافة بشأن خلافهما غير حقيقي، معقبا: "مفيش الكلام ده بيني وبين "النغنوغة"، فهي حبيبة بابا وحبيبة قلب بابا وأعتقد أن بابا بيحبها جداً".

ومازحت الإعلامية نهال طايل، الموسيقار محمد علي سليمان بقولها: "إحنا كده عرفنا اسم الدلع للنجمة الكبيرة، عرفنا البرايفت نيم بتاعها "النغنوغة"، ليرد عليها بقول: "كل العيلة بتقولها النغنوغة".

وتابع محمد علي سليمان، قائلا "الناس هي اللي قالت على أنغام صوت مصر والصحافة والنقاد الموسيقيين علشان هي ناجحة وبتشتغل على نفسها ومطربين ومطربات أطلقوا عليها ذلك اللقب، وبكل تواضع أنغام بنتي تستحق لقب صوت مصر".

واستكمل محمد علي سليمان، حديثه قائلا: "اللي يسمع صوت أنغام يقول دي أنغام مش مطربة تانية.. وألبومها الغنائي الأخير كان فيه نضج كبير وده خلاصة تجربة حياتية مستقلة وحصل اهتمام شديد بهذه الإمكانية التي تتمتع بها أنغام من صغرها".


وواصل "أنا بحب أسمع كل الفنانين وعلى الأخص الأستاذ عبد الوهاب والسنباطي وعبد الحليم حافظ كمغني ومحمد فوزي لبساطته وهو شخص عميق وأحب محمد الموجي وكل الفنانين الجادين علامات في العالم العربي وبالنسبة للفنانين الجدد أنا بشوف عملولي حالة من الأغنية الشبابية".

وأشار محمد على سليمان، إلى أن "الأغنية لا يصح أن تكون سريعة، بل يجب أن تكون تعبير عن الكلمة وتعبير بأصدق ما يكون من الملحن، يعني إيه الأغنية الشبابية يبقى لازم تتعمل بحب".

واختتم محمد علي سليمان، حديثه قائلا: "أنا بحب الأصالة في العمل، أصالة الفنان اللي بيقدم العمل وأشكره أنه صريح في أغانيه وبيهتم بعمله وبيجدد في أغانيه، وأغاني المهرجانات مش بحبها ولا أحب اللي يسمعها، واللي سمى التسمية دي أحب أقوله الله يسامحك، وممكن أشتغل مع أنغام لو فيه فرصة كويسة".

search