السبت، 26 أكتوبر 2024

05:17 م

"في كنوز".. ميدو يطالب الزمالك بالاعتماد على ناشئيه

ميدو

ميدو

طالب نجم الزمالك السابق أحمد حسام ميدو، مسؤولي القلعة البيضاء، بضرورة تدعيم صفوف الفريق الأول لكرة القدم بلاعبين من قطاع الناشئين، خلال الفترة المقبلة.

وقال  اللاعب في منشور عبر صفحته الرسمية على موقع “إكس“: ”على الزمالك الاعتماد على أولاده، لا يمكن أبدًا تلاقي لاعب في الدوري المصري بشخصية حسام عبد المجيد، لا يمكن أبدا تلاقي بره لاعب بشخصية محمد السيد".

ناشئو الزمالك 

وأضاف ميدو: "أنا بقولكم وأنا بروح اتفرج على ماتشات ناشئين كتير، فريق 2005 عندنا في النادي فيه كنوز وفيه لاعيبة لو أخدت فرصة هتبقى أحسن من أي حد تجيبه من بره".

واختتم ميدو: لازم الزمالك يستغل وجود لاعيبة كبار في الفريق الأول يقدروا يساعدوا ولادنا في إنهم يكتسبوا خبرات بسرعة، لازم يبقى 40% على الأقل من قوام الفريق الأول من ولاد النادي، وده طبعًا محتاج خطة 3 سنين على الأقل.


يذكر أن الفريق الأول لكرة القدم بنادي الزمالك خسر لقب السوبر المحلي أمام غريمه النادي الأهلي، بنتيجة 6-7 بركلات الترجيح، في المباراة التي جمعتهما الخميس الماضي في أبو ظبي.

 تعليق ميدو على أزمة ثلاثى المحتجز

في سياق مختلف، علق   ميدو، على أزمة احتجاز الثلاثي مصطفى شلبي ونبيل عماد دونجا لاعبي الفريق، وعبدالواحد السيد مدير الكرة، في الإمارات، بعد واقعة التعدي على فرد أمن، داخل ملعب "آل نهيان"، في مواجهة بيراميدز يوم الأحد الماضي بنصف نهائي كأس السوبر المصري.

وقال ميدو عبر "إكس": "أولاً الجماعة هنا في الإمارات قمة الأدب والذوق وعمرهم مابيتعاملوا مع أي شخص بعجرفة بالعكس مسؤولين الأمن هنا عندهم هدوء كبير جدًا في التعامل ومتدربين بشكل كويس إزاي يتعاملوا مع الضيوف اللي ممكن يكونوا مش فاهمين كويس قانون الإمارات".

وأضاف نجم الزمالك السابق: "ففكرة إن في تعنت ضد الزمالك دي لازم نشيلها من دماغنا خالص"، موجها التحية لـ رئيس النادي حسين لبيب على دعمه للاعبين.

دفع فاتورة التهور

وتابع: "يجب على الزمالك عدم دفع فاتورة تهور بعض الأشخاص اللي المفروض يبقوا عارفين كويس أوي إنه أول لما بيطلع بالطيارة هو بيمثل صرح عظيم اسمه الزمالك، والأهم من كده إنه بيكون سفير لمصر لحين عودته مرة أخرى".

وواصل ميدو: “لازم الزمالك يطلع بيان فورا يعتذر فيه عن الأحداث اللي حصلت ويعلن استعداده التام للتعاون مع السلطات الإماراتية لحين الانتهاء من التحقيقات، ويعلن أنه هيوكل أكبر محامي في الإمارات للدفاع عن أولاده".  

رابط مختصر
The.Agricultural.Bank.of.Egypt

تابعونا على

مواقيت الصلاة حسب التوقيت المحلي لمدينة القاهرة
  • 05:37 AM
    الفجْر
  • 07:04 AM
    الشروق
  • 12:39 PM
    الظُّهْر
  • 03:49 PM
    العَصر
  • 06:12 PM
    المَغرب
  • 07:31 PM
    العِشاء
search