الإثنين، 09 سبتمبر 2024

10:13 ص

طفلة تسأل عن دليل فرض الحجاب.. وعلى جمعة: موجود في الأحزاب

الدكتور علي جمعة

الدكتور علي جمعة

إيمان رزق

A A

سألت طفلة، مفتى الديار المصرية السابق، الدكتور علي جمعة، حول الدليل على فرض الحجاب.

دليل فرض الحجاب

وأجاب مفتي الديار المصرية السابق، على السؤال خلال حلقة برنامج "نور الدين"، المذاع على قنوات الشركة المتحدة، اليوم الجمعة: “الدليل موجود في سورة الأحزاب وربنا خاطب سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم، في سورة الأحزاب وقال قول لأزواجك ونساء المؤمنين يبقى كل نساء المؤمنين”.

وتابع مفتى الديار المصرية السابق، أن هذا فى قول الله سبحانه وتعالى: (يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين).

وأضاف “جمعة”: "كمان الدليل في إجماع الأمة يعنى كل الأمة فهمت كده، زى ما الأئمة فهمت ليه اتوضى قبل ما أصلى، ونص الآية متفق عليه".

وفي حلقة سابقة أجاب فضيلة الدكتور علي جمعة، على سؤال طفلة: "ليه مش بنشوف ربنا؟”،

وقال جمعة: “ربنا خارج الدائرة، هل إحنا نقدر نشوف أمواج الرادار، أو تيار الأشعة اللي بنعمل بها حاجات في جسمنا، الإنسان بيشوف بعين والضوء وبينعكش على الحاجة، طيب فين الضوء اللي هينعكس على ربنا”.

“هنشوف ربنا يوم القيامة”

وأضاف جمعة، خلال حلقة برنامج "نور الدين"، المذاع على قنوات الشركة المتحدة، اليوم الخميس: "الضوء مينفعش يتسلط على أي حاجة، وربنا ليس مخلوق ومش ممكن يكون مخلوق، ربنا خارج الدائرة الكونية التي فيها، كل المخلوقات، ويوم القيامة هنكون على طرف الدائرة وساعتها هنشوف ربنا بس إزاى منعرفش يبقى كل اللي علينا نعمل عمل صالح علشان نشوف ربنا ".

ويعرض برنامج نور الدين، على قنوات الشركة المتحدة، ويفتح حوارا مع الأطفال والكبار حول تساؤلاتهم حول الدين والله عز وجل، إضافة إلى المشكلات الحياتية التى تواجه عباد الله وكيفية التغلب عليها.

ويرد الدكتور على جمعة، على أسئلة للمرة الأولى علي لسان أطفال صغار، دومًا ما يسألوها لأهاليهم الذين يجدوا نفسهم في حيرة من أمثلة فين ربنا، مش بنشوفه ليه، وغيرها من الأمور الذي يقف الآباء أمامها في حيرة شديدة دون إجابة ما جعل البرنامج محل ترقب سواء للأهالي الذين ينتظرونه لفهم الإجابة الصحيحة، أو الأبناء الذين سيجدون في البرنامج فهمًا لما يحاولوا معرفته ويثبتهم بصورة صحيحة ما يبني عندهم وعيًا ويقينًا.
 

search