الخميس، 19 سبتمبر 2024

07:15 ص

شقيق ضحية عصام صاصا: المتهم عرض أموالًا طائلة للصلح.. وهذا قراري

مطرب المهرجانات عصام صاصا

مطرب المهرجانات عصام صاصا

نبيل فهمي - محمد علي

A A

قال جمال هلال، شقيق ضحية حادث الدهس بالسيارة على يد مطرب المهرجانات عصام صاصا أعلى الطريق الدائري، “أنا فرحان جدًا بصدور قرار النيابة بأمر ضبط وإحضار المتهم”.

وأكد هلال، شقيق الضحية، في بث مباشر على “تليجراف مصر”، أن مطرب المهرجانات عصام صاصا عرض الصلح مقابل أموال طائلة ولكن أسرة المجني عليه رفضت المبدأ من الأساس، قائلًا "مش هسيب حق أخويا ومش هتنازل عنه ولو بفلوس الدنيا كلها".

مش عارف أنام

واستطرد، شقيق الضحية: “منذ وقوع الحادث وأنا مش عارف أنام، والحمل بقي كبير أوي بعد وفاة شقيقي.. أخويا ترك لنا أسرة كاملة أنا مسؤول عنها حاليًا”.

ضهري وسندي

صمت شقيق الضحية برهة من الوقت، وعاد للحديث مرة أخرى قائلًا،": أخويا كان ضهري وسندي، أنا ضهري اتقسم ورغم كل الظروف اللي بمر بيها أنا مش هسيب حقه، وهفضل وراه لحد ما حقه يرجع".

وأنهى شقيق الضحية حديثة قائلًا،:" أنا بطالب بالقصاص العادل، وواثق من القضاء المصري".

وقالت مصادر مطلعة على التحقيقات، إنه تقرر ضبط واحضار مطرب المهرجانات عصام صاصا المتهم بدهس الشاب أحمد مفتاح، بعدما أثبت تقرير الطب الشرعي تعاطي صاصا المواد المخدرة.

تعليق عصام صاصا

وعلق مؤدي المهرجانات عصام صاصا، على أزمة القبض عليه، بعدما دهس الشاب بسيارته،“أنا طبعا ليا حق الرد بس أنا فعلًا تعبان واللي أنا فيه مش سهل ياريت تقدروا ده ولما أحس إني بقيت أحسن شوية هوضح كل حاجة”.

حزن عصام صاصا

وتابع: “الحمد لله على قضاء ربنا اللهم لا اعتراض ربنا يرحم الراجل اللي أنا هفضل شايل ذنبه طول عمري بس ربنا شاهد على اللي حصل ومحدش هيحس باللي أنا شوفته وعيشته الساعات اللي فاتت”

واختتم: "ربنا يصبر أهله ويرحمه وشكرًا لكل إخواتي اللي سألوا عليا.. وشكرًا لكل الناس اللي دافعت عن عصام وعارفة إن عصام عمره ما يأذي حد بس ده قضاء ربنا".

عصام صاصا يغادر الطب الشرعي

وكان مؤدي المهرجانات عصام صاصا، قد غادر مقر مصلحة الطب الشرعي متوجهًا إلى منزله، بعد قرار النيابة بإخلاء سبيله، وضمان محل إقامته.

ووقّع مفتش الصحة الكشف الطبي الظاهري على جثمان الشاب المتوفى على يد مؤدي المهرجانات عصام صاصا في حادث دهس سيارة، على الطريق الدائري بمحافظة الجيزة.

وجارٍ إعداد تقرير مفصل عن الإصابات التي لحقت بالمجني عليه وكيفية حدوثها ومدى تسببها في وفاته، تمهيدًا للتصريح بدفن جُثمان المتوفى.

تحريات قضية عصام صاصا

وكشفت تحريات مباحث الجيزة، تفاصيل واقعة دهس مغني المهرجانات عصام صاصا، شاب على الطريق الدائري.

وجاء في التحريات، التي حصل عليها “تليجراف مصر”، أنه في أثناء سير عصام طه طلعت، وشهرته عصام صاصا، (24 سنة)، بسيارته “ماركة شيفروليه”، تفاجأ بمرور شاب يدعى “أحمد، م، (39 عامًا)، على الطريق فصدمه بسيارته.

أضافت التحريات، أن الشاب توفي على الفور متأثرًا بإصابته بكسور وكدمات متفرقة بالجسد.

عصام صاصا أحد أشهر مؤديي المهرجانات في مصر، ولا سيما في السنوات الأخيرة، حيث اشتهرت أغانيه ونالت شهرة واسعة عبر منصات التواصل الاجتماعي ويوتيوب.

search