الجمعة، 20 سبتمبر 2024

01:34 ص

انهيار مضيفة الطيران المتهمة بخنق ابنتها أثناء المحاكمة

المتهمة داخل القفص

المتهمة داخل القفص

خلود طارق

A A

في ثالث جلسات محاكمتها، ظهرت مضيفة الطيران المتهمة بقتل ابنتها عمدًا بمنطقة الرحاب في حالة انهيار واضح داخل قاعة محكمة جنايات القاهرة.

ومثُلت الأم المتهمة “أميرة” خلف القضبان، اليوم، وهي ترتدي الملابس البيضاء المخصّصة للمحبوسين، وانهارت بعد رؤيتها لزوجها لكنه طمأنها.

وكشف أمر الإحالة، أنه في مايو 2023، شرعت المتهمة في إزهاق روح طفلتها “تارا” عمدًا مع سبق الإصرار والترصد، بأن أعدت لذلك الغرض “حزام شنطة” وخنقت به الطفلة، وبعدها أحضرت سكينًا وسدّدت لنفسها ضربة في العنق، ما أسفر عن إصابتها.

وتعرّضت المتهمة للإغماء بعد تسديد طعنة نافدة في رقبتها، وهرع بها زوجها إلى المستشفى لتلقي العلاج.

اعتراف المتهمة

ولأملم جهات التحقيق، اعترفت المتهمة، بتفاصيل ارتكاب الواقعة، وقالت “اللي حصل إنه في سنة 2017، وأنا في دبي، كنت هناك بشتغل مضيفة طيران، فجأة حصل لي وقفة روحية حتى أصبحت مستنيرة وبشوف حاجات الناس العاديين مش بيشوفوها، وبتجيلي هواتف بتعّلي من طاقتي وأنا أسميها تجليات، لدرجة إن بيجيلي موسى وعيسى وبيقولولي إني مريم العذراء”.

وتابعت المتهمة "طلبوا مني أخدم الناس في الأرض، وأنا عالجت أشخاص كثير في البيت عندي في الرحاب، وكان بيكون عندي التجليات والإلهام، والنهاردا (يوم الواقعة) كان فيه شرط، هو إني آخذ بنتي معايا ما أسبهاش مع باباها، وكان لازم أضحي بيها في الدنيا في سبيل إنها تعيش الدنيا الثانية اللي أنا رايحة لها، وأنا لقيت شنطتي في الأوضة فقررت إني أقصّ الحزام بتاعها وروحت خنقاها بيها، وهي ماتت بشكل هادي جدًا ومعايا سكينة صغيرة ضربت بيها نفسي في رقبتي، وبعدها زوجي حاول ينقذني، وأغمى عليّا وفُقت وأنا في المستشفى".

search