الجمعة، 20 سبتمبر 2024

06:50 ص

أزهري لـ "صلاح أبو المجد": الشافعي وأبو نواس صديقان

خبير التسويق صلاح أبو المجد

خبير التسويق صلاح أبو المجد

منى الصاوي

A A

“دعِ المَسَاجِدَ لِلعِبَادِ تَسكُنُهَا.. وَطُف بِنَا حَولَ خِمَارٍ لِيُسقِينَا.. مَا قَالَ رَبُّكَ وَيْلٌ لِلَّذِينَ سَكِرُوا.. وَلَكِن قَالَ وَيْلٌ لِلمُصَلِّينَا"، أبيات من قصيدة للشاعر أبو نواس، دونها خبير التسويق صلاح أبو المجد، ضمن قصة تاريخية تجمع بين الإمام الشافعي،  والشاعر، على حد زعمه، ليثير حالة من الجدل حول صحة القصة.

الإمام الشافعي وأبو نواس

كتب أبو المجد، على صفحته الشخصية بـ “فيسبوك"، منشورًا قال فيه: " ده مش بوست ديني، أرجو الامتناع عن الجدال".
وأضاف أبو المجد في منشوره، " في عز ما كنت ببقى مكتئب، وجلد الذات والشعور المطلق بالذنب راكبني ومخليني كاره نفسي أكتر، القصة دي عمرها ما فشلت أنها تخرجني ولو جزئيًا من دوامة الاكتئاب المميتة اللي مبتديش ليك فرصة تفكر في أي أمل ومبتشوفش إلا القنوط واليأس".

شاعر فلتان

وتابع، "بيقولك يا سيدي كان فيه شاعر فلتان وسكري زمان اسمه أبو نواس، الراجل ده كان مسلم بس كان فتنته في الدنيا الخمرة، مكنش بيفوق منها، وكان بيحبها حب جنون لدرجة إنه كان بيكتب قصائد شعر في الخمرة تكاد تقترب من درجة التعبد فيها، وكان بيقول كلام مينفعش يتقال".
وأوضح، "يعني مثلا كتب في مرة (دع المساجد للعباد تسكنها.. وطف بنا حول خمار ليسقينا.. ما قال ربك ويل للذين سكروا.. ولكن قال ويل للمصلينَ)".

جحود ومكر

وتابع، "شايف الجحود؟ كان ضايع.. اللي هو يعني مفيش بعد كدا، وطبعا كان مكروه ومنبوذ من كل من هو قريب من الله، وعلى رأسهم أيامها الإمام الشافعي نفسه".

استكمل صلاح أبو المجد منشوره قائلًا: "المهم عدت الأيام وأبو نواس مات فراحوا للإمام الشافعي يبلغوه ويقولوا له تعالى نصلى على أبو نواس، الإمام الشافعي رفض وقال لا ده كان راجل ملعون ومينفعش نصلي عليه وكدا، فرجع الناس محبطين وقالوا خلاص تعالوا نغسله ونكفنه وندفنه من سكات".

ابتهال قديم

وأشار في المنشور، " لما جم لأبو نواس يقلعوه هدومه، وقع من جيبه ورقة مكتوب فيها الابتهال دا، يا رب إن عظمت ذنوبي كثرة.. فلقد علمت بأن عفوك أعظم.. إن كان لا يرچوك إلا محسن.. فمن الذي يرچو ويدعو الآثم.. أدعوك رب كما أمرت تضرعا.. فلإن رددت يدي، فمن ذا يرحم؟ يا رب ما لي إليك وسيلة إلا الرچا .. وچميل عفوك.. ثم إني مسلم. "
وتابع، "اللي هو يا رب المذنبين العصاة اللي زيي ملهمش غيرك يغفر لهم، ويرحمهم.. ومعنديش غيرك أترجاه وأتمحك في عفوه الجميل.. فا ارحمني، المهم اللي كانوا معاه وصّلوا الورقة دي للإمام الشافعي.. قالوا له إيه رأيك؟، الشافعي قرأ الورقة وبكى وقام جمع الناس وصلى على أبو نواس، ولحد يومنا دا.. الابتهال ده موجود وبيقوله النقشبندي في واحدة من أروع التواشيح اللي سمعها ملايين".

اكتئاب

واستكمل منشوره قائلًا، "ايه بقي علاقة ده بالاكتئاب؟، إني كل مرة تقفل في وشي وأكره نفسي والاكتئاب واليأس يتمكن مني كنت بجيب الابتهال ده وأقعد أعيد فيه لحد ما أهدى.. وأحس إن فيه أمل وإن اللي خلى أبو نواس يبقى عنده أمل ويقين برحمة ربنا يخليني أنا كمان أصدق إن ممكن ربنا يفرجها واطلع من الضلمة بتاعة الاكتئاب دي، عارف إنت بتحس بإيه لما اليأس بيركبك، عارف الشعور بالعجز والفشل المطلق وشعورك إن مالهاش مخرج، بس اللي يسرها لأبو نواس إن الإمام الشافعي نفسه يصلي عليه.. وملايين الناس تردد ابتهاله صدقة جارية من بعده".

ابتهال النقشبندي

واختتم منشوره قائلًا، "قادر ييسرها ليك ويلين لك المستحيل ويفتح لك الباب اللي مستحيل يتفتح، جرب تسمع الابتهال بتاع النقشبندي دا بعد ما عرفت الحدوتة دي.. وشوف هتحس بالأمل إزاي، فك وشك بقي ربنا يفكها عليك".

رواية كاذبة

ومن جانبه، نفى العميد الأسبق لكلية اللغة العربية بالأزهر الشريف، ورئيس رابطة الأدب الإسلامي العالمية، الدكتور صابر عبد الدايم، الرواية المتداولة حول رفض الإمام الشافعي الصلاة على أبي نواس، مؤكدًا أنها "كاذبة وليس لها أساس من الصحة".

بلاغة أبو نواس

وأوضح عبد الدايم أن الإمام الشافعي وأبو نواس كانا صديقين، وأن الشافعي كان يقدر بلاغة أبي نواس في اللغة العربية والأدب والشعر، رغم اختلاف توجهاتهما الدينية.

رواية متداولة

وأشار إلى أن أبو نواس، المعروف بشعره الخليع، قد تاب في آخر حياته، ولم يقر بالكفر، مما ينفي الرواية المتداولة حول رفض الإمام الشافعي الصلاة عليه.

وحذر عبد الدايم من الانسياق وراء الشائعات والروايات غير الموثقة التي تنتشر على وسائل التواصل الاجتماعي، مؤكدًا أهمية الرجوع إلى المصادر الموثوقة للتحقق من صحة المعلومات التاريخية.

search