الثلاثاء، 17 سبتمبر 2024

06:02 ص

متهمة بقتل اللواء اليمني في الجيزة: "كان عاوز سهرة ورقص ونوم"

المتهمون بمقتل اللواء اليمني داخل قاعة المحكمة

المتهمون بمقتل اللواء اليمني داخل قاعة المحكمة

شيماء عثمان - مصطفى منازع

A A

حصل “تليجراف مصر” على نص التحقيقات في واقعة مقتل اللواء اليمني، حسن العبيدي، على يد 5 متهمين، في شارع العشرين بمنطقة فيصل في محافظة الجيزة.

وكانت محكمة جنايات الجيزة المنعقدة في زينهم، قد أجلت أولى جلسات محاكمة 5 متهمين، في قضية مقتل المسؤول العسكري اليمني، اللواء حسن العبيدي، لسرقته بالإكراه داخل شقته، المقيم بها في المنطقة التابعة لقسم بولاق الدكرور، إلى جلسة 6 مارس الجاري.

وقالت المتهمة سهير عبد الحليم، إن “المجني عليه كان يرغب في السهر والرقص معنا، والنوم معنا في الآخر.. وإسراء قالت لي هانسرق الفلوس ونقسمها كلنا مع بعض”.

وأضافت المتهمة، أنها بعد دخلوها مع المتهمة الأولى “إسراء” برفقة المجني عليه إلى الشقة “قلعنا البلوفرات الثقيلة اللي كنا لابسينها وقعدنا بـ(الكات والجينز)، ورقصنا وشغلنا أغاني وكان فيه ويسكي وحشيش وكان معانا منوِّم”.

وذكرت المتهمة خلال تحقيقات النيابة العامة أن إسراء المتهمة الأولى “كانت تحتفظ بالمنوّم في كيس علبة سجائر في شنطتها، وكانت بتطلّع منه وتحط بإيديها في الكوباية، وبعدين شالته في جيبها”.

وبسؤالها عن تناول المجني عليه ذلك الكأس، قالت “أيوه هو شرب الكوباية اللب حطينا فيها المنوم”.
وتابعت: "أثناء ما ظهر عليه النوم (رمضان) كلم إسراء على الموبايل، وماعرفش هي قالت له إيه أو هو قال لها إيه، وبعدين بعدها بدقيقة كلمته فقال لي هو الراجل نام؟ قلت له لا لسة،
فقال لي هو لوحده؟ قلت له أيوه لوحده، فقال لي خلي بسبوسة (إسراء) تكلمني، وبعدها علطول كلمته وماعرفش اتكلموا في إيه، وقالت لي إن رمضان قال لها انزلي افتحي لنا الباب وطلعينا فوق".

وبشؤالها عما إذا كانت المتهمة إسراء صابر نزلت آنذاك لاصطحاب المتهمين رمضان وعبد الرحمن، قالت “أيوه هي نزلت عشان تجيبهم”، وبررت قيامها بالنزول لإحضارهما وعدم استكمال المخطط المتفق عليه بقولها “عشان رمضان كان مستعجل والراجل ماكنش نام، فهو طلع عشان يهدده بالمطواة ويكتفه ويسرق اللي معاه، ورمضان على طول شايل المطواة دي معاه، ولمّا طلع فتحها".

search