الإثنين، 09 سبتمبر 2024

10:01 ص

هل يجوز للشباب إطالة شعره؟.. علي جمعة: النبي كان عنده ضفيرة

علي جمعة

علي جمعة

روان عبدالباقي

A A

أجاب الدكتور علي جمعة، مفتي الديار المصرية السابق، على سؤال بشأن حكم إطالة الشباب الشعر وعمل ضفيرة وذيل حصان.

حكم عمل الشباب ذيل حصان

وقال جمعة، خلال برنامجه "نور الدين"، المذاع على فضائية "ON" السبت "سيدنا النبي محمد صلى الله عليه وسلم، كان عنده ضفيرة، ومباح للرجل إنه يربى شعره ويعمل ضفيرة، أو ضفرتين".

وأضاف "يجوز للرجل انه يعمل شعره ديل حصان، زى ما بيسموها دلوقتى، لكن لازم ناخد بالنا في قاعدة عامة وهى الأمر بالعرف، فلما نلاقي الأمر ده بيعمل صدمات يبقى بلاش منه، علشان في رفض مجتمعي له".

وتابع "فى حاجة عندنا فى الشريعة اسمها المباح والمتاح، يعنى أنا لو جيت المسجد لابس ترينج علشان أدي درس وأصور برنامج، يبقى أنا عملت مباح ولكن غير متاح مينفعش".

يُذكر أن برنامج نور الدين، يُعرض على قنوات الشركة المتحدة، ويفتح حوارا مع الأطفال والكبار حول تساؤلاتهم عن الدين والله عز وجل، إضافة إلى المشكلات الحياتية التي تواجه عباد الله وكيفية التغلب عليها، ويرد على أسئلة للمرة الأولى علي لسان أطفال صغار.

يجيب البرنامج على أسئلة “فين ربنا، مش بنشوفه ليه"، وغيرها من الأمور الذي يقف الآباء أمامها في حيرة شديدة دون إجابة ما جعل البرنامج محل ترقب سواء للأهالي الذين ينتظرونه لفهم الإجابة الصحيحة، أو الأبناء الذين سيجدون في البرنامج فهمًا لما يحاولوا معرفته ويثبتهم بصورة صحيحة ما يبني عندهم وعيًا ويقينًا”.

search