الإثنين، 16 سبتمبر 2024

11:17 م

"ليه الراجل بياخد ميراث أكتر من المرأة؟.. علي جمعة يجيب

علي جمعة مفتى الديار المصرية السابق

علي جمعة مفتى الديار المصرية السابق

نشوى مصطفى

A A

أجاب مفتى الديار المصرية السابق، الدكتور على جمعة، على سؤال طالب “هل يُعقل إن الراجل لو مخلف ولد ياخد الورث كله، لكن لو مخلف بنت تاخد الثلثين والباقى لناس تانية فى العائلة؟”.

المواريث

ورد الدكتور على جمعة، مفتى الديار المصرية السابق، خلال حلقة برنامج "نور الدين"، المذاع على قنوات الشركة المتحدة للخدمات الإعلامية، اليوم الإثنين: "أنت مش عارف فى المواريث كويس، الراجل لو مات وعنده ولد واحد ياخد التركة كلها، ولو عنده جد وجده للولد هياخدوا الثلث، وهو هياخد باقى التركة، ولو البنت هتاخد النصف، وابن عمها أو أى حد ثانى له حق فى الورث، فى مقابل عليه نفقة هذه البنت عند احتياجها لهذه النفقة".

وتابع: "الولد بياخذ أكتر من البنت في الورث، لأنه مكلف بالمهر وبالإنفاق على الأب والأم ومكلف بالنفقة على زوجته وأولاده، تكليف بيحكم عليه فى المحكمة، فعلشان كده بياخد شيء يساعده فى هذا الأمر".

برنامج نور الدين

يعرض برنامج “نور الدين” على قنوات الشركة المتحدة، حيث يفتح حوارا مع الأطفال والكبار حول تساؤلاتهم بشأن الدين والله عز وجل، إضافة إلى المشكلات الحياتية التى تواجه عباد الله وكيفية التغلب عليها، ويرد على أسئلة للمرة الأولى علي لسان أطفال صغار، دومًا يسألوها لأهاليهم الذين يجدوا نفسهم في حيرة بشأن الإجابات.

ويحرص الأهالي على مشاهدة البرنامج، لفهم الإجابة الصحيحة لإخبارها لأبنائهم، كما يجذب البرنامج صغار السن الذين يجدون في البرنامج فهمًا لما يحاولون معرفته من إجابات تتعلق بالأمور الدينية.

search