الجمعة، 20 سبتمبر 2024

08:42 ص

معلمة "المروحة الورقية": كانت رسالة إنسانية رُدت بـ"السكر"

معلمة “تهوي بورقة” على الطالبات

معلمة “تهوي بورقة” على الطالبات

داليا أشرف

A A

خطفت المعلمة أماني المنجوجي، قلوب أولياء أمور الطلاب والتلاميذ قبل عدسات الكاميرات وتصدر “تريند” مصر طوال 48 ساعة.

 ظهرت معلمة اللغة العربية في مقطع فيديو تداول عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وهي ممسكة بورقة في يديها تستخدمها كـ"مروحة ورقية" للتهوية على الطالبات خلال امتحان الجبر وحساب المثلثات للصف الثاني والثانوي، مع موجة حر تضرب مصر.

معلمة “تهوي بورقة” على الطالبات

أماني المنجوجي، ابنة كفر الشيخ، قالت عبر "تليجراف مصر"، إنها تفاجئت برد الفعل على مقطع الفيديو الخاص بها، ولم تتصور أنها بين يوم وليلة ستتصدر تريند المواقع البحثية وتحظى بكل هذا الحب من أُناس لا تعرفهم.

أضافت المنجوجي أنها دائمًا ما كانت محبوبة من طلابها، ويخبرون ابنتها بأنهم يحبونها بسبب التهوية عليهم خلال لجنة الامتحان، متابعة، "بيقولوا لبنتي مامتك عسل، دي بتهويلنا طول اللجنة عشان تجبلنا شوية هوا".

تابعت، "ولادي فخورين بيا إذا كنت تريند أو لا، والتعامل في اللجنة مع الطلبة لازم يكون فيها انضباط لكن بردو اللين والهدوء مطلوبين عشان الطالب يقدر ركز ويحل بدون ما ينسى اللي هو ذاكره".

أكدت المنجوجي، "الرسالة كلها إنسانية وكنت حاسة إني هتكرم وبشكرهم لأنهم قدروني وشجعوني، ورسالتي لكل مدرس إنه لازم يوفر للطالب جو من الهدوء عشان يحل صح ومينساش اللي ذاكره، دول زي ولادي بالظبط فلازم نتقي الله ونحسسهم بالأمان والراحة".

أردفت، "كنت أهوي على الطلاب شوية وأقعد أريح شوية، لدرجة إن في بنات كانت تقولي ميس انتي تعبتي أقعدي استريحي، واتفاجئت بتعليقات الناس، كانت زي السكر، أما التعليقات السلبية هي حرية رأي ويمكن لما يشوف الصورة كاملة يغير رأيه".

ومن جهته، قال مدير أماني المنجوجي بمدرسة فوه الثانوية المشتركة، إسلام أبو العز، إنه كان يتابع اللجان في أثناء الامتحان، ولاحظ أن المعلمة ممسكة بالورقة للتهوية على الطالبات لمدة تخطت الـ17 دقيقة دون توقف.

أضاف أبو العز، خلال حديثه إلى “تليجراف مصر”، "لمست تعاطف جوايا وقد هي رحيمة، قولت لازم أنزل الفيديو ده والناس تعرف إن عندنا نماذج إيجابية لازم العالم كله يشوفها".

search