الخميس، 19 سبتمبر 2024

05:40 م

النيابة عن قاتلي طفل شبرا الخيمة: "خستهم ليس لها نظير في عالم الحيوان"

ممثل النيابة العامة

ممثل النيابة العامة

حبيبة عاشور- مصطفى منازع- أحمد خطاب

A A

قال ممثل النيابة العامة، في واقعة قتل طفل شبرا الخيمة، إن المتهم الأول استدرج غدرًا الضحية ولم يتركه إلا جثة هامدة واقترنت جريمة القتل بجناية أخرى وهي الخطف، حيث أقنع الضحية بوجود هدية له في مسكنه، ومن ثم تمكن في استدراجه وإنهاء حياته وتصوير مقاطع مرئية والتمثيل بجثته وعرض ذلك على المنصات الإلكترونية لتحقيق الربح المادي.

وأكد ممثل النيابة أن المتهم الرئيسي أحرز “سلاح أبيض”، واشترك مع المتهم الثاني في قتل الطفل، وحرضه على ارتكاب الجريمة مقابل 5 ملايين جنيه.

قتل طفل شبرا الخيمة

وقال ممثل النيابة خلال تلاوته لأمر الإحالة: “نحدثكم عن مأساة وليس جريمة فقط فإن المتهمين شياطين تسير على الأرض، لديهم صفات عديدة من خيانة وخسة ليس لها نظير في  عالم الحيوان حتى، أمام حضراتكم أحمد محمد سعد، الضحية فهو غلام حليم جاء لأبيه جثة هامدة بسبب نفوس فاجرة فهم شياطين تتلذذ بالقتل”.

اعترافات قاتل طفل شيرا الخيمة

وتلا مثل النيابة العامة اعترافات طارق المتهم الرئيسي بقتل الضحية قائلًا: "كلمني علي اللي حرضني على القتل قال لي عايز واحد رفيع مش تخين ويكون 7 سنين مش أقل من كدا.. أنا أعرف الضحية دا أصلا وبقعد معاه على القهوة وأيمن كلمني على التليفون وبعتلي أنبوبات هوائية وشاش ومعرفش حاجة بس هو قال لي هكلمك فيديو وأشرح لك كل حاجة .. ويوم التنفيذ خدت أقراص مهدئة كتير عشان متوترش وقابلت أحمد الساعة 10 بليل عشان أنا عارف مواعيده".

وتابع ممثل النيابة سرد أقوال المتهم طارق: "قولتله جايب لك لعب كتير وهدايا وقابلته هناك واستدرجته ومشينا سوا جبنا علبتين عصير تفاح وحطيت له فيه منوم وكل شوية يكلمني على الماسنجر يقول لي هيدوخ دلوقتي ومتقلقش، ولما داخ شربته باقي الكوباية وقالي هات حبل واسحب منه عينات دم وجبت مشرط وهو نايم على ضهره وقالوا لي افتح بالمشرط من تحت الرقبة لحد بعد السره وفضي كل حاجه لإن هناخد كل حاجة بسعرها ".

search