الجمعة، 20 سبتمبر 2024

01:37 ص

"الدم بقى ميه".. أهل "إسماعيل" خلصوا عليه من أجل الشقة "فيديو وصور"

أسرة الشاب إسماعيل ضحية حادث دمنهور

أسرة الشاب إسماعيل ضحية حادث دمنهور

إسلام أبوالوفا

A A

شهدت مدينة دمنهور بمحافظة البحيرة، حادثاً مأساوياً، راح ضحيته شاب يُدعى إسماعيل مجدي مختار، على يد أقاربه بعزبة حجاج، لرغبتهم في الاستيلاء على شقته.

كاميرا “تليجراف مصر” انتقلت إلى موقع الحادث في مدينة دمنهور، والتقت بأسرة الضحية، للكشف عن تفاصيل الجريمة.

لمشاهدة الفيديو اضغط هنا

النية مبيته 

شقيقة المجني عليه، كشفت أن أقاربهم حاولوا أكثر من مرة، أخذ شقتهم القاطنين فيها، ولكنهم رفضوا، وفوجئت يوم الواقعة بهجومهم على الشقة، واعتدوا على شقيقها بالسلاح أبيض.

أنقذ شقيقه ومات 

وأضافت: "أخويا إسماعيل طلع يجري فالشارع، يستنجد بالجيران، ففوجئ بشقيقه الكبير يتم ضربه خارج المنزل، فحاول إنقاذه منهم، وبالفعل ضحى بحياته، وفدا أخوه، وتلقى مكانه ٨ طعنات بسكين، حتى فارق الحياة، وكل اللي عايزاه حق أخويا اللي اتغدر بيه".

عائل الأسرة

والدة المجني عليه، أوضحت أن نجلها كان مسؤولًا عنها، وكان يتولى رعايتها، والإنفاق عليها وعلى علاجها، قائلة: “ابني عمره ما كان في نيته حاجة وحشة ليهم، أخذوا قلبي قبل ما أفرح بيه وأشيل عياله، نطالب بالقصاص العادل من الجناة”.

انتظار القصاص 

اختتم والد المجني: "ابني نزل يشتغل وهو في الصف الثالث الابتدائي، وبدأ مشواره بنفسه، حتى أصبح صنايعي في مهنته، ومطلوب في كل الأماكن بجهده وعرقه، كان عين أمه اللي بتشوف بيها، وهوا اللي كان شايلها، ومش مخليها محتاجة حاجة، وأنا أثق في القضاء المصري، اللي هيرجعلنا حق ابني عشان يرتاح في قبره".

search